Raport z rozbudowy kolejowej przeprawy mostowej przez Odrę na linii kolejowej nr 132 w Opolu

Raport z rozbudowy kolejowej przeprawy mostowej przez Odrę na linii kolejowej nr 132 w Opolu

23 marca 2021 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Dzisiaj kolejne wiadomości z rozbudowy przeprawy przez Odrę przeprowadzanej przez INTOP Warszawa Sp. z o.o. Adam Kupniewski - reporter Kuriera Kolejowego na bieżąco śledzi postęp prac i przesyła bogaty serwis fotograficzny z placu budowy

Fot. Adam Kupniewski / Kurier Kolejowy

Jak informowaliśmy kluczowym zadaniem w tym projekcie dla zarządcy infrastruktury jest rozbudowa kolejowej przeprawy przez Odrę. Obok obecnego mostu powstaje nowa, dodatkowa konstrukcja. Przyczółki nowopowstającego mostu z dnia na dzień nabierają docelowego kształtu. Przyczółek na Zaodrzu jest ukończony - efekt ostateczny będzie widoczny dopiero po zamontowaniu konstrukcji stalowej mostu. Po drugiej stronie Odry (po stronie „miejskiej”) trwają jeszcze intensywne prace zbrojarskie, a w najbliższym czasie nastąpić powinno betonowanie drugiego z przyczółków - jeśli pogoda pozwoli betonowanie zostanie wykonane jeszcze przed Świętami Wielkanocnymi. Nowopowstający most na Odrze nie będzie posiadał podpór nurtowych - zostanie posadowiony tylko na obu przyczółkach.

W ostatnich dniach prace na przyczółku przyspieszyły, co widać na załączonych poniżej zdjęciach:

Prace zbrojarskie na "miejskim przyczółku" mostu nad Odrą - 19.03.2021.
Fot. Adam Kupniewski / Kurier Kolejowy.
Prace zbrojarskie na "miejskim przyczółku" mostu nad Odrą - 22.03.2021.
Fot. Adam Kupniewski / Kurier Kolejowy.
Prace zbrojarskie na "miejskim przyczółku" mostu nad Odrą - 22.03.2021.
Fot. Adam Kupniewski / Kurier Kolejowy.

 

Gotowy przyczółek na Zaodrzu. Fot. Adam Kupniewski / Kurier Kolejowy.

Dzisiaj (22.03.2021r) od strony Zaodrza na utwardzone, przygotowane do robót nadbrzeże wjechała palownica i przystąpiono do wbijania na głębokość 12 m rur osłonowych, ze środka których następnie mechanicznie usunięty zostanie materiał ziemny, poczym do pustego wnętrza zamontowane będzie zbrojenie, ostatecznie zalane betonem. Po zakończeniu procesu technologicznego rury osłonowe zostaną wydobyte. W ten sposób powstaną pale, które będą stanowiły oparcie dla fundamentów nowej konstrukcji powstającej obok obecnego mostu. Po zakończeniu prac wbite w grunt elementy ścianki larsenowej zabepieczającej nadbrzeże przed osunięciem zostaną obsypane kamieniem hydrologicznym.

Utwardzone nadbrzeże przygotowane do wjazdu palownicy. Fot. Adam Kupniewski / Kurier Kolejowy.
Dobra robota, maszyna bez problemu wjechała na przygotowane za wczasu miejsce.
Fot. Adam Kupniewski / Kurier Kolejowy.
Pierwszy element rury osłonowej do wykonania żelbetonowej konstrukcji pala już wbity.
Fot. Adam Kupniewski / Kurier Kolejowy.

Inwestycja pod nazwą „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kędzierzyn-Koźle – Opole Zachodnie” linia kolejowa 132 Bytom – Wrocław Główny na odcinku Opole Groszowice – Opole Zachodnie w zakresie linii 132 od km 97,210 do km 101,100. realizowana jest w ramach programu CEF (Connecting Europe Facility 2014 – 2020). Wartość umowy wynosi blisko 275 mln zł (netto), a termin realizacji to 28 miesięcy.