DIVA - nowe narzędzie firmy THALES do zarządzania tłumem na stacjach kolejowych i w pociągach.

DIVA - nowe narzędzie firmy THALES do zarządzania tłumem na stacjach kolejowych i w pociągach.

23 marca 2021 | Źródło: Thales
PODZIEL SIĘ

Thales przenosi swój potencjał w dziedzinie analizy wideo, sztucznej inteligencji i cyberbezpieczeństwa do domeny kolejowej tworząc nowe rozwiązanie cyfrowe, które umożliwia skuteczne zarządzanie tłumem na stacjach kolejowych i w pociągach. Nikt nie lubi zatłoczonych pociągów i peronów. Dla pasażerów tłok jest jedną z głównych przyczyn niezadowolenia. Dla obsługi transportu zatłoczenie jest problemem, ponieważ zwiększa opóźnienia i może wpływać na bezpieczeństwo.

Fot.Thales

Wyzwanie to jest spotęgowane przez rosnący popyt ze strony pasażerów. W przededniu kryzysu Covid-19 roczna liczba osób korzystających z metra na całym świecie wynosiła ponad 62 miliardy, co oznacza wzrost o 40% w ciągu zaledwie siedmiu lat i wzrost o ponad 5% rocznie.

Covid-19 odwrócił ten trend, przynajmniej tymczasowo. Jednocześnie zwrócił on uwagę wszystkich na niebezpieczeństwa związane z zatłoczeniem. Natychmiastową potrzebą jest umożliwienie społecznego dystansu i uczynienie wszystkiego co możliwe, aby zapobiec powstawaniu tłoku.

Tłok jest jednak trudny do opanowania. Po pierwsze, koleje są systemem złożonym, a monitorowaniu podlegają setki miejsc, w tym pociągi. Po drugie, jeżeli obsługa transportu jest w stanie wykryć tłok, nadal potrzebuje sposobu, aby skierować pasażerów do mniej zatłoczonych części peronów i pociągów.

DIVA firmy Thales wykorzystuje istniejące kamery telewizji przemysłowej (CCTV) - na peronach i w pociągach - do pomiaru gęstości tłumu. Nie są wymagane żadne dodatkowe czujniki. Zagęszczenie pasażerów obliczane jest w czasie rzeczywistym za pomocą analizy wideo, a wskazówki dla pasażerów mogą być dostarczane za pośrednictwem wyświetlaczy peronowych, które pokazują, które wagony zbliżającego się pociągu są zajęte, a które nie. Kody kolorystyczne – czerwony, żółty i zielony wskazują trzy poziomy zagęszczenia pasażerów.

Tymczasem mapy cieplne stacji i pociągów mogą być wykorzystywane w centrum sterowania ruchem (en. OCC) do monitorowania ruchu pasażerskiego w całym systemie.

Analiza wideo może być również wykorzystywana w wielu innych zastosowaniach w transporcie, m.in. do wykrywania pozostawionych bez nadzoru bagaży i wtargnięć na perony, a także do sprawdzania, czy na pokładzie są jeszcze pasażerowie, gdy pociąg dojeżdża do końca linii.

"Obsługa transportu kolejowego stoi przed nowymi wyzwaniami związanymi z bezpieczeństwem pasażerów. Pasażerowie muszą mieć możliwość swobodnego poruszania się po stacjach i peronach, bezpiecznego i szybkiego wsiadania do pociągów i wysiadania z nich. Są to podstawowe wymogi dla sprawnego funkcjonowania sieci kolejowej. Tłok sprawia, że wszystko to jest trudniejsze. Mam przyjemność zaprezentować nasze nowe rozwiązanie w zakresie analizy wideo, służące do monitorowania zagęszczenia pasażerów i udzielania im wskazówek. Rozwiązanie to zapewnia operatorom narzędzia do zarządzania zatłoczeniem na stacjach i w pociągach oraz pozwala im zająć się pierwotnymi przyczynami zatorów." - Benoît Couture, Zastępca Dyrektora Zarządzającego w obszarze Zintegrowanych Systemów Łączności i Nadzoru Thales (Thales’s Integrated Communication and Supervision Systems)

 

Thales (Euronext Paris: HO) jest światowym liderem w dziedzinie zaawansowanych technologii, inwestującym w innowacje cyfrowe i "deep tech" - łączność, big data, sztuczną inteligencję, cyberbezpieczeństwo i komputery kwantowe w celu budowania bezpiecznej przyszłości, kluczowej dla rozwoju naszych społeczeństw. Grupa dostarcza swoim klientom - firmom, organizacjom i rządom - w dziedzinach obronności, aeronautyki, przestrzeni kosmicznej, transportu oraz bezpieczeństwa i tożsamości cyfrowej rozwiązania, usługi i produkty, które pomgają wypełniać ich kluczową rolę z uwzględnieniem jednostki jako siły napędowej wszystkich decyzji. Thales zatrudnia 81 tys. pracowników w 68 krajach. W 2020 roku Grupa wygenerowała sprzedaż w wysokości 17 miliardów euro.