ČD Cargo kupuje kolejne dziesięć nowych lokomotyw TRAXX 3 MS

ČD Cargo kupuje kolejne dziesięć nowych lokomotyw TRAXX 3 MS

25 marca 2021 | Źródło: ČD Cargo
PODZIEL SIĘ

ČD Cargo i Bombardier w sierpniu 2018 podpisali  umowę na dostawę do 50 lokomotyw TRAXX MS3, w tym pierwszą część na 10 lokomotyw. Ostatnie z tej puli mają dorzeć do zamawiającego do końca marca 2021r. Tymczasem przewoźnik na podstawie właśnie rozstrzygniętego przetargu, który był ogłoszony we wrześniu 2020 roku dokona zakupu kolejnych dziesięciu nowych lokomotyw. W tym przetargu także wygrał Bombardier (obecnie Alstom), zatem do ČD Cargo trafią kolejne lokomotywy TRAXX.

Fot. Radek Šporn

Odnowienie i modernizacja floty lokomotyw to jeden z priorytetów ČD Cargo. „Na rynkach zagranicznych nie możemy obejść się bez nowoczesnych, interoperacyjnych lokomotyw” - mówi prezes zarządu ČD Cargo inż. Tomáš Tóth. „W ubiegłym  pandemicznym roku przewieźliśmy 4,5 mln ton towarów poza granice Czech, w tym roku planujemy co najmniej podwoić te ilości. Dlatego zgodnie z koncepcją zrównoważonego rozwoju i rozwoju taboru zdecydowaliśmy się na zakup kolejnych nowoczesnych lokomotyw wielosystemowych. Nasza decyzja została już zatwierdzona przez Radę Nadzorczą ”, wyjaśnia Tomáš Tóth.

Innym powodem nabywania nowych lokomotyw jest konieczność odnowienia części technicznie przestarzałej floty lokomotyw, która wiąże się z niską operacyjnością, niewystarczającymi osiągami dla ciężkich pojazdów dalekobieżnych i generalnie zakończeniem życia niektórych linii pojazdów. Zgodnie z powyższą koncepcją każdego roku należy zakupić do dziesięciu nowych interoperacyjnych lokomotyw. Bieżący zakup dziesięciu nowych lokomotyw odbywa się na podstawie przetargu ogłoszonego we wrześniu ubiegłego roku. Zaproszenie do składania ofert skierowano do 13 potencjalnych oferentów spośród producentów lub innych dostawców lokomotyw na rynku europejskim. Przewoźnik wykorzystał również swój profil instytucji zamawiającej, aby zwrócić się do innych oferentów. Zwycięzcą ponownie została firma Bombardier Transportation GmbH, obecnie należąca do grupy Alstom, która złożyła wyraźnie najkorzystniejszą ekonomicznie ofertę.

ČD Cargo korzysta już z dwóch lokomotyw 388 TRAXX 3 MS w ramach eksploatacji testowej, a kolejne osiem lokomotyw będzie stopniowo przybywać do końca marca, aby rozszerzyć eksploatację próbną. Zostaną zaangazowane w kwietniu i na razie tylko do przewozów w Czechach. Zgodnie z umową zakupu pierwszych dziesięć lokomotyw tej serii miało zostać dopuszczonych do eksploatacji we wszystkich sąsiednich krajach oraz na Węgrzech. Niestety europejski proces zatwierdzania nie został jeszcze zakończony.

„Obecnie nie widzimy powodu, aby kończyć współpracę z firmą Bombardier. Firma stanęła w obliczu niedotrzymania terminu dostawy określonego w umowie ze wszystkimi wynikającymi z tego konsekwencjami. Nie mogę komentować szczegółów ze względu na poufność, ale zapewniam, że opóźnienie zostało w pełni zrekompensowane pomimo komplikacji spowodowanych pandemią. Nie ma zatem powodu, aby kończyć współpracę ”komentuje zakup Tomáš Tóth i jednocześnie dodaje, że„ dostawa kolejnych dziesięciu maszyn TRAXX 3 MS zostanie zakończona dopiero w 2022 roku ”.