Pociągo-tramwaj? Prezentujemy zdjęcia z próbnych jazd pojazdu Stadlera w węgierskim Szegedzie.

Pociągo-tramwaj? Prezentujemy zdjęcia z próbnych jazd pojazdu Stadlera w węgierskim Szegedzie.

26 marca 2021 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Pierwszy pociągo-tramwaj Vásárhely 001 wyprodukowany przez zakłady Stadler Rail Valencia dla węgierskiego Szegedu, o którym niedawno pisał Kurier Kolejowy, wczorajszej nocy realizował próbne jazdy na linii tramwajowej i kolejowej na trasie między Szegedem a Hódmezővásárhely. Drugi egzemplarz przywieziony w marcu na Wegry jest obecnie montowany, trzeci niebawem zostanie także przywieziony do Szentes.

Próbna jazda na linii tramwajowej w Szegedzie. Fot. Mihály Nagy

Test ruchowy w celu sprawdzenia działania prototypu został pomyślnie zakończony 4 marca na trasie Szentes-Mindszent-Szentes. 10 marca odbył się również oficjalny test jazdy na "dużej kolei" na trasie Kecskemét-Kiskunfélegyháza-Szeged, po którym nastąpiła oficjalna kontrola i test pojazdu na nowej linii tramwajowej Hódmezővásárhely.

Ostatniej nocy odbywały się pierwsze jazdy próbne po trasie, na której eksploatowane będą pojazdy.

Pierwszy pociągo-tramwaj Vásárhely 001. Fot. Mihály Nagy
Próbna jazda pojazdu na odcinku tramwajowym w Szegedzie. Fot. Mihály Nagy

37-metrowy, 71-tonowy, hybrydowy pociągo - tramwaj spalinowo-elektryczny ma 216 miejsc siedzących. Zgodnie z przepisami ruchu drogowego może poruszać się liniami tramwajowymi Szeged i Hódmezővásárhely z maksymalną prędkością 50 km / h, na otwartej linii kolejowej między dwoma miastami będzie mógł przewozić pasażerów, z napędem diesla i dozwoloną prędkością 100 km / h. Wygodne, w dużej mierze niskopodłogowe i bezbarierowe pojazdy CityLink będą wyposażone w najnowocześniejszy system informacji pasażerskiej, klimatyzację, jasną, przestronną kabinę i najnowocześniejszy system kamer pokładowych. W dwóch wielofunkcyjnych przestrzeniach przewidziano również miejsca przystosowane do przewozu wózków inwalidzkich, rowerów lub wózków dziecięcych.

Próbna jazda pojazdu na odcinku tramwajowym w Szegedzie. Fot. Mihály Nagy.
 Fot. Mihály Nagy
Jazda po torze kolejowym (trakcja spalinowa). Fot. Mihály Nagy

Pociągo-tramwaj będzie kursował co 20 minut w godzinach szczytu, co 30 minut po za godzinami szczytu i co 60 minut późno w nocy. Planowany czas podróży między dwoma stacjami kolejowymi wyniesie 42 minuty, a między śródmieściami Szeged i Hódmezővásárhely 32 minuty. W ramach projektu zostało zamówionych 8 nowych pojazdów od Stadler Rail Valencia S.A.U

Główne parametry techniczne hybrydowych pojazdów tramwajowo-kolejowych Szeged-Hódmezővásárhely należących do rodziny pojazdów CityLink produkowanych przezStadler Rail Valencia S.A.U.:

  • Długość pojazdu: 37,2 m
  • Maksymalna szerokość: 2650 mm
  • Maksymalna wysokość (z opuszczonym pantografem): 3943 mm
  • Masa własna pojazdu: 69,7 tony 92 miejsca (z 16 składanymi siedzeniami) 216 pasażerów (4 osoby / m²)
  • W 2 wielofunkcyjnych przedziałach pasażerskich pojazdu znajdują się miejsca dla 4 pasażerów na wózkach inwalidzkich i miejsca do przewożenia 8 rowerów
  • 4-4 (w sumie 8 sztuk) podwójnych drzwi wahadłowo-przesuwnych na stronie, w układzie symetrycznym.
  • Posiada 1 platformę ruchomą dla peronów o wysokości wsiadania 360 mm i 2 platformy ruchome dla peronów o wysokości wsiadania 600 mm 
  • Swobodny dostęp dla osób na wózkach inwalidzkich do wielofunkcyjnych przedziałów pasażerskich pojazdu zarówno na platformach miejskich sk + 30 cm, jak i z peronów kolejowych sk + 55 cm. (ponad główkę szyny)
  • Średnica koła nowego 720 mm, zużytego 640 mm
  • Znamionowa moc wbudowanego elektrycznego silnika trakcyjnego: 4X145 kW