Wznowiony został transfer do Polski pociągów spalinowych DM'90 zakupionych przez SKPL

Wznowiony został transfer do Polski pociągów spalinowych DM'90 zakupionych przez SKPL

31 marca 2021 | Źródło: www.treinenweb.nl / pl.wikipedia.org
PODZIEL SIĘ

Wznowiono transporty transferowe pociągów DM'90 z silnikiem Diesla. W ubiegły czwartek (25.03.2021) po południu konwój wyruszył do granicy niemieckiej po raz pierwszy od listopada ubiegłego roku.

Transport DM90 już w Polsce, przejeżdża przez Rzepin. Fot. Marcin Bolek

Lokomotywa Rail Force One 1829, a za nią składy Buffel 3402, 3406, 3421 i 3427, wyruszyła w kierunku granicy niemieckiej. Transport został wyposażony w szereg wagonów hamujących, które są obecnie obowiązkowe w Niemczech. Zestawy zostały przejęte w Bad Bentheim na granicy holendersko-niemieckiej przez innego przewoźnika towarowego. W Polsce transport został przejęty przez SKPL, który przewozi składy spalinowe do Zagórza. Stamtąd pociągi zostaną odnowione i otrzymają nowe życie. Oczekuje się, że wkrótce odbędzie się kolejny transport.

Rumuński przewoźnik Ferotrans, który cztery lata temu przejął 48 składów DM'90 z silnikiem Diesla, ale nigdy ich nie odebrał, po czym umowa kupna została rozwiązana, na początku tego miesiąca oskarżył Koleje Holenderskie NS (Nederlandse Spoorwegen) i obecnego nabywcę pociągów o nielegalny transport na niemieckich kolejach. Według Ferotrans polski SKPL przetransportował do Polski cztery pociągi bez pozwolenia. Rzecznik SKPL Albert Mikołajczyk mówi, że to nieprawda: „Pierwsza partia czterech pociągów dotarła do Polski zgodnie z harmonogramem i przed transportem uzyskano wszystkie niezbędne pozwolenia, zgody i obliczenia”. Według Mikołajczyka opóźnienie w transportach wynikało z wyboru nowej trasy, która byłaby bardziej wydajna dla transportu pociągów Buffel. Przyjrzeli się również furgonetkom hamulcowym, które są niezbędne do bezpiecznego transportu.

Listopadowy transport DM90 do Polski. Fot. Adrian Kita

Prawdopodobnie SKPL zawarło umowę kupna z NS na 32 pociągi z silnikiem Diesla we wrześniu ubiegłego roku. Jednak w tym czasie rumuńskie Ferotrans nadal toczyło legalną batalię z NS, ponieważ zakupili pociągi w grudniu 2017 r., ale nie przyjechali ich odebrać, powodując straty finansowe NS.

To nie pierwszy raz, kiedy polska SKPL z sukcesem prowadzi interesy z kolejami holenderskimi. Już wcześniej przejęli część serii pociągów Wadloper. Te są nadal używane w Polsce. Z technicznego punktu widzenia można by wykorzystać pociągi DM90 sprzężone z Wadloperami.

Transport DM90 już w Polsce, przejeżdża przez Rzepin. Fot. Marcin Bolek

NS Class 3400 to seria zespołów trakcyjnych z silnikiem wysokoprężnym, które były używane w Holandii w latach 1996–2017 i zostały zbudowane przez Duewag, Talbot i SIG w latach 1996–1998. Eksploatowane były przez Nederlandse Spoorwegen, a od 1999 do 2014 r. w ramach dzierżawy przez Syntus. Klasa jest określana jako DM'90, co oznacza tabor z silnikiem Diesla (po holendersku Diesel Materieel) z lat 90. lub Buffel, co oznacza Buffalo.

Düwag Wadloper to rodzina wagonów spalinowych (typ DH1, polska seria SN82) i spalinowych zespołów trakcyjnych (typ DH2, polska seria SN83) produkowana przez niemieckie zakłady Düwag z Düsseldorfu. W latach 1981-1983 powstało łącznie 50 pojazdów tej rodziny specjalnie dla holenderskich kolei Nederlandse Spoorwegen. Na początku XXI w. były one eksploatowane głównie przez przewoźników prywatnych, w 2006 rozpoczęto ich wycofywanie, a w 2008 sprzedaż do innych państw. Pociągi trafiły do przewoźników z Polski, Argentyny i Rumunii. Były eksploatowane przez Przewozy Regionalne, Koleje Mazowieckie i Koleje Śląskie, a także wykorzystywane przez Trenes de Buenos Aires do obsługi połączenia transgranicznego między Argentyną i Urugwajem. Obecnie obsługują połączenia łączące Argentynę z Paragwajem oraz są eksploatowane w Polsce przez SKPL Cargo (głównie na Podkarpaciu), a także na kilku liniach w Rumunii.

Grupa SKPL wywodzi się z założonej w 2001 roku organizacji non-profit ukierunkowanej na utrzymanie kolei wąskotorowych, wyłączonych ze struktur PKP. Od samego początku tworzona była przez grupę hobbystów, wspieraną przez wykwalifikowaną kadrę pracowników kolejowych, zatrudnianych równolegle z przejmowaniem kolejnych linii.

Na początku SKPL skupiało się głównie na przewozie rzeczy i osób na wydzielonych sieciach kolei dojazdowych. Już w 2002 roku rozpoczęli regularne przewozy pasażerskie na dwóch liniach wąskotorowych stając się tym samym pierwszym w Polsce prywatnym operatorem kolejowym działającym po roku 1989. Z biegiem czasu zakres usług świadczonych przez SKPL objął także linie normalnotorowe znaczenia lokalnego, a także eksploatację bocznic kolejowych i transport wewnątrzzakładowy.

Obecnie Grupę SKPL tworzą:

  • SKPL Cargo Sp. z o.o.,
  • SKPL Infrastruktura i Linie Kolejowe Sp. z o.o.,
  • WERO-BUS Sp. z o.o.

Spółki działające w ramach Grupy SKPL świadczą głównie usługi w zakresie obsługi ruchu manewrowego na rzecz wiodących kolejowych firm przewozowych i przemysłowych, operatorów logistycznych oraz spedytorów, a także w zakresie serwisu oraz utrzymania lokalnych linii kolejowych wyłączonych ze struktur PKP, w tym również infrastruktury zakładowych bocznic kolejowych.