Alstom Lint 41 zakupiony przez szwedzkiego operatora Inlandsbanan AB trafił na testy do Żmigrodu

Alstom Lint 41 zakupiony przez szwedzkiego operatora Inlandsbanan AB trafił na testy do Żmigrodu

02 kwietnia 2021 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Na tor doświadczalny Instytutu Kolejnictwa, w środę 30 marca br. trafił bezpośrednio z Opola pojazd silnikowy Alstom Coradia Lint 41 DMU w malaturze szwedzkiego operatora Inlandsbanan. To jeden z pięciu pociągów zakupionych w 2019 przez szwedzkiego przewoźnika od NS Financial Services Company (NSFSC), irlandzkiej firmy leasingowej założonej na początku 1999 roku, jako spółka zależna NS Group (Nederlandse Spoorwegen - główny przewoźnik w Holandii) z siedzibą w Dolnym Dublinie. Firma stała się właścicielem dużej części taboru NS. Oprócz działalności leasingowej NSFSC stała się aktywna, jako sprzedawca używanego sprzętu Nederlandse Spoorwegen.

Alstom Lint 41 w drodze na tor w Zmigrodzie. Fot. Aleksaner Kędzierski

Inlandsbanan to linia kolejowa o długości 1 288 km biegnąca z Kristinehamn do Gällivare w Szwecji. Wybudowana w latach 1908 - 1937. Pomysł wybudowania linii kolejowej łączącej słabo zaludnioną i trudno dostępną północną Szwecję z prowincją Värmland pojawił się w roku 1894 z inicjatywy Axela Rappe.

W 1907 rząd szwedzki zdecydował się na rozpoczęcie budowy pierwszego odcinka z Östersund do Ulriksfors (125 km). W 1911 przedłużono ją do Vilhelminy, by w końcu w 1917 dotrzeć do Gällivare. W międzyczasie, w 1912, powstał też odcinek Sveg-Brunflo. Pomiędzy 1916 a 1918 znacjonalizowano prywatne linie pomiędzy Sveg a Kristinehamn.

Ukończenie Inlandsbanan planowano na 1924, jednak z powodu wojny, braku siły roboczej i kryzysu gospodarczego otwarcie linii nastąpiło dopiero 6 sierpnia 1937. Przewodniczył mu książę Gustaw VI Adolf. W Jokkmokk wzniesiono z tej okazji pomnik.

Całkowity koszt budowy linii wyniósł około 136 milionów koron szwedzkich, z czego 110 mln na budowę, a pozostałe 26 na wykupienie prywatnych linii.

Do 1992 linia zarządzana była przez Statens Järnvägar ( szwedzka agencja państwowa i narodowy przewoźnik kolejowy do 2001 roku), nie przynosiła jednak zysków i została zamknięta. Poszczególne odcinki Inlandsbanan sprzedano gminom, na obszarze których leżały. W 1993 utworzyły one Inlandsbanan AB, który zarządza linią do dziś.

 

Inlandsbanan to grupa składająca się ze spółki macierzystej Inlandsbanan AB oraz spółek zależnych Destination Inlandsbanan AB i Inlandståg AB. Inlandsbanan AB jest własnością 19 gmin położonych wzdłuż linii. Spółki zależne Destination Inlandsbanan i Inlandståg AB są w 100% własnością spółki macierzystej. W imieniu państwa Inlandsbanan AB zarządza infrastrukturą linii kolejowej między Gällivare i Mora. Zadaniem właścicieli jest prowadzenie działalności wspierającej rozwój przewozów kolejowych na całej trasie Inlandsbanan. To zadanie obejmuje również aktywną pracę nad ponownym otwarciem całej linii dla ruchu pociągów, nad zwiększeniem przewozów towarowych i odtworzeniem komunikacji pasażerskiego na linii.

Alstom Coradia Lint 41 DMU. Fot. Aleksander Kędzierski

Poszukiwania nowego taboru rozpoczęto w 2017 r. po utworzeniu grupy roboczej składającej się z urzędników z Länstrafikbolaget, Inlandsbanan AB oraz gmin Östersund, Berg, Härjedalen, Orsa i Mora. Zakup pojazdów silnikowych stał się możliwy dzięki długofalowej pracy Grupy Inlandsbanan nad rozwojem ruchu pasażerskiego na linii oraz możliwościom, które stworzone zostały dzięki wzmożeniu ruchu pociągów, zwłaszcza dzięki zwiększonemu zapotrzebowaniu na  alternatywny do drogowego sposób podróżowania. Inlandsbanan AB przez długi czas pracowała nad przekonaniem zarządów transportu w powiatach położonych wzdłuż linii do przeniesienia transportu publicznego z drogowego na kolejowy.

W końcu marca 2019 roku Inlandsbanan ogłosił, że nabył łącznie pięć używanych składów Coradia Lint dla swojego połączenia Östersund - Mora.  Inlandståg AB, spółka zależna Inlandsbanan, kupiła owe pięć używanych jednostek DMU Coradia Lint od NS Financial Services. Zbudowane przez Alstom w latach 2001-2002 pojazdy były wcześniej, na zasadzie dzierżawy używane w operacjach regionalnych przez Syntus w Holandii. Według Inlandsbanan były one dobrze zachowane i zostały nabyte po „atrakcyjnej cenie”. Zakup DMU był ważnym krokiem milowym w ruchu kolejowym między gminami Mora i Östersund

Alstom Coradia Lint 41 DMU. Fot. Aleksander Kędzierski

Pod koniec czerwca 2019 roku nowo zakupiony pojazd silnikowy został zaprezentowany na południowym odcinku Inlandsbanan, Östersund - Mora. Wnętrze było przystosowane do ruchu pasażerskiego na krótszych dystansach. Pozostałe cztery pociągi przewiezione zostały do Polski do Opola. Po modernizacji, zwiększeniu komfortu jazdy dla podróży na dłuższych dystansach, pojazdy miały wracać do Szwecji. W  przyszłości pojazd ma być zasilany paliwami wolnymi od paliw kopalnych, takimi jak HVO.

29 maja 2020 roku Szwedzka Agencja Transportu wydała stałe zezwolenie nowym pociągom. To pięć pociągów silnikowych Alstom Lint 41, które od tego momentu zostały dopuszczone do ruchu pasażerskiego. Do tej pory Inlandståg posiadał tymczasowe zezwolenie na eksploatację doświadczalną (z klientami), ale po dodatkowych testach, które oprócz testów eksploatacyjnych obejmowały testy zimowe i testy ATC, pojazdy mają stałą homologację typu w Szwecji.

Zakup pojazdów silnikowych stał się możliwy dzięki długofalowej pracy Grupy Inlandsbanan nad rozwojem ruchu pasażerskiego na linii oraz możliwościom, które stworzone zostały dzięki wzmożeniu ruchu pociągów, zwłaszcza dzięki zwiększonemu zapotrzebowaniu na  alternatywny do drogowego sposób podróżowania. Inlandsbanan AB przez długi czas pracowała nad przekonaniem zarządów transportu w powiatach położonych wzdłuż linii do przeniesienia transportu publicznego z drogowego na kolejowy.