Nie pierwszego kwietnia, a dzisiaj rano pierwszy elektryczny zespół trakcyjny FLIRT przeznaczony dla PKP Intercity wyruszył w drogę z Siedlec do Żmigrodu. Tym razem nie popełniono takich błędów jak przy transporcie pociagu KISS EMU wyprodukowanego dla słoweńskiego przewoźnika (o tym pisaliśmy tutaj) - zespół ciągnięty przez lokomotywę EP07 PKP Intercity wyruszył z Siedlec rano i po kilku godzinach, bez zatrzymywania dotarł na miejsce. Przeciwdziałano w ten sposób próbom ewentualnych wybryków chuligańskim, które miały miejsce przy wspomnianym transporcie.
Na torze doświadczalnym w Żmigrodzie pojazd przejdzie komplet testów niezbędnych do uzyskania homologacji. Obejmują one między innymi sprawdzenie układu hamulcowego pojazdu, badanie poziomu hałasu, kompatybilności elektromagnetycznej, pantografu, oświetlenia oraz urządzeń bezpieczeństwa. Po uzyskaniu homologacji pojazd będzie mógł zostać przekazany przewoźnikowi.
Pierwszy elektryczny zespół trakcyjny FLIRT dla PKP Intercity został wyprodukowany w zakładzie Stadler Polska w ramach wartej ponad miliard złotych brutto umowy, podpisanej w sierpniu 2019 roku. W ramach tej umowy Stadler Polska dostarczy PKP Intercity 12 fabrycznie nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) typu FLIRT. Dodatkowo producent będzie świadczył usługę utrzymania technicznego floty przez okres 15 lat. Wartość zamówienia wynosi 1,015 mld zł brutto.