Jest obawa o ruch pociągów przy zapadniętym peronie stacji Opole Wschodnie

Jest obawa o ruch pociągów przy zapadniętym peronie stacji Opole Wschodnie

06 kwietnia 2021 | Autor: Piotr Guzik / Nowa Trybuna Opolska | Źródło: https://nto.pl / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Peron stacji Opole Wschodnie zapadł się w miejscu, w którym pod nim wykonywany jest tunel w nasypie kolejowym. Lampy stoją krzywe i podparte, aby się nie przewróciły. Przez to miejsce nadal jednak kursują pociągi. Drogowcy przekonują, że sytuacja nie powoduje konieczności wstrzymania prac.

Fot. Adam Kupniewski / Kurier Kolejowy

Stacja Opole Wschodnie została zmodernizowana w 2019 roku. Powstała tam nowa konstrukcja peronu, odnowiono wiatę, wykonano nowe wnętrze dworca, powstało nowe oświetlenie oraz ławki.

Z kolei od jesieni 2020 roku trwa przebicie tunelu w nasypie kolejowym pod stacją Opole Wschodnie. Ma to związek z przebudową układu komunikacyjnego w tym miejscu. I właśnie w miejscu, w którym segmenty tunelu przeciskane są przez nasyp, pojawił się problem.

Kilkadziesiąt metrów odnowionego peronu nadaje się już do kapitalnego remontu. Chodniki zapadły się kilkanaście centymetrów poniżej pierwotnego poziomu, lampy są niebezpiecznie przechylone i podparte, a co najdziwniejsze odbywa się tam normalny ruch kolejowy - zaalarmował "nto" jeden z mieszkańców Opola.

Fot. Adam Kupniewski / Kurier Kolejowy

Rzeczywiście teren w rejonie przecisku tunelu jest zapadnięty. Lampy stoją krzywe. Nawierzchnia peronu jest nierówna, każda płytka zdaje się leżeć luźno. Problemowe miejsce wygrodzono siatką, zdemontowano też już część płyt peronu.

Zanim rozpoczęto wciskanie segmentów w nasyp, pod torami wykonano pipe roofing - specjalne rusztowanie z rur. Czy to rozwiązanie zawiodło?

Pipe roofing minimalizuje osuwanie się ziemi w nasypie, jednak trzeba pamiętać, że wciskane są tam teraz tak naprawdę dwa segmenty, z których każdy waży około 1200 ton. To gigantyczna konstrukcja i olbrzymie siły działające w tym miejscu - powiedział Adam Leszczyński, rzecznik Miejskiego Zarządu Dróg.

- Sytuacja nie wpływa ani na ruch pociągów w tym miejscu, ani na postęp prac przy budowie tunelu. Przeciskanie jest już na ostatniej prostej i za kilka tygodniu cała konstrukcja będzie umieszczona w nasypie - zapowiada Adam Leszczyński.

Opole Wschodnie. Co z ruchem pociągów?

Przez stację Opole Wschodnie nie przejeżdża wiele składów pasażerskich, ale kursują tamtędy pociągi towarowe do cementowni Odra, Energetyki Cieplnej Opolszczyzny oraz Elektrowni Opole. Czy obecna sytuacja nie stwarza zagrożenia wstrzymania ich kursowania?

- Roboty są na bieżąco monitorowane przez PLK pod względem bezpieczeństwa ruchu kolejowego oraz stanu obiektu - mówi Mirosław Siemieniec, rzecznik spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. - Obecnie obowiązuje ograniczenie prędkości 20 km/h na długości prowadzonych robót. Zabezpieczony jest fragment peronu. W zależności od sytuacji będą podejmowane odpowiedzenie decyzje. Zastosowana technika prac ma zapewnić stały przejazd pociągów - stwierdza.

Obaj rzecznicy wskazują, że po zakończeniu prac peron stacji Opole Wschodnie oraz jej wyposażenie mają być przywrócone do stanu pierwotnego. Koszty ma pokryć wykonawca inwestycji - firma Banimex.