Kontenery na Wiśle - komercyjny rejs barki z Portu Gdańsk do Chełmna

Kontenery na Wiśle - komercyjny rejs barki z Portu Gdańsk do Chełmna

08 kwietnia 2021 | Źródło: gospodarkamorska.pl
PODZIEL SIĘ

150 ton ładunku 150 kilometrów w górę rzeki – 6 kwietnia z Portu Gdańsk wystartował pilotażowy rejs komercyjny barki z ładunkiem kontenerów dla jednej z kujawsko-pomorskich firm. Towary dotrą Wisłą do Chełmna dzisiaj, w czwartek (8 kwietnia), a barka, ponownie załadowana, ruszy w drogę powrotną. Organizatorem przedsięwzięcia, które promuje ideę śródlądowego transportu wodnego, jest samorząd województwa kujawsko-pomorskiego.

Fot. gospodarka.morska.pl

- Położenie naszego regionu, w którym krzyżują się dwie międzynarodowe drogi wodne, daje duże możliwości rozwoju w oparciu transport śródlądowy. Dlatego jako województwo jesteśmy szczególnie zainteresowani działaniami zmierzającymi do użeglownienia dolnej Wisły i uruchomienia jej potencjału gospodarczego, oczywiście przy poszanowaniu środowiska naturalnego. Ten rejs pokazuje możliwości, jakie się z tym wiążą - mówi marszałek Piotr Całbecki.

Firmą, do której trafi załadowana w Gdańsku zawartość kontenerów - 150 ton materiałów do produkcji – są Toruńskie Zakłady Materiałów Opatrunkowych (TZMO). Co najmniej 150 ton ładunku popłynie z Chełmna do Gdańska powrotnym rejsem barki. Będą to gotowe produkty wysyłane z Polski w świat.
 

Załadunek kontenerów w Porcie w Gdańsku. Fot. gospodarkamorska.pl

 

Załadowana sześcioma 40-stopowymi kontenerami barka i towarzyszący jej pchacz wypłynęli z Portu Gdańsk we wtorek (6 kwietnia) krótko po południu. Dzisiaj, w czwartek (8 kwietnia) dotrą do Chełmna, gdzie nastąpi rozładunek na tiry, a na barkę trafią nowe kontenery. Planowany powrót do Gdańska 9 kwietnia. Operatorem rejsu jest warszawska firma VAN Cargo.

- W 2020 roku Zarząd Morskiego Portu Gdańsk zakończył pracę nad 3 etapem studium wykonalności dla kompleksowego zagospodarowania międzynarodowych dróg wodnych E40 i E70. Użeglownienie rzeki Wisły to dla Portu Gdańsk możliwość nawiązania nowych kontaktów i zdobycia nowych rynków zbytu. Zmodernizowana infrastruktura w Porcie Wewnętrznym umożliwia obsługę tego typu transportu - informuje Aleksandra Cilińdź kierownik zespołu ds. rozwoju w Zarządzie Morskiego Portu Gdańsk.


źródło: gospodarkamorska.pl

Przedsięwzięcie ma również aspekt badawczy i wdrożeniowy. Trasą barki popłynęła łódź Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku, z pracownikiem naukowym Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy i studentem tej uczelni na pokładzie. Akademicy sprawdzali oznakowanie nawigacyjne szlaku, jego przepustowość oraz lokalizację trudnych żeglugowo miejsc. Rejs powinien też pozwolić określić warunki brzegowe dla opłacalności i konkurencyjności tego modelu transportu.  

Samorząd województwa kujawsko-pomorskiego uczestniczy w międzynarodowym projekcie EMMA Extension (program INTERREG Region Morza Bałtyckiego), którego celem jest wzmocnienie transportu morskiego i śródlądowego. W 2017 roku zorganizowaliśmy wiślany rejs promocyjno-badawczy, a na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego powstało studium lokalizacyjne dla planowanej platformy multimodalnej Bydgoszcz – Solec Kujawski.

 Wodny transport śródlądowy w liczbach

  • Standardowy zestaw rzeczny przewozi tyle towarów co 84 tiry
  • Przy tym samym nakładzie energii ciężarówką transportujemy na 100, barką na 370 km   
  • Jedna barka dziennie z portu w Gdańsku to 15 tys. tirów rocznie mniej na drogach
  • Złotówka zainwestowana w śródlądowe drogi to 4-6 złotych zysku

Kujawsko-pomorski odcinek Wisły mierzy 205 kilometrów – to prawie piąta  część jej całkowitej długości. W dorzeczu leży 80 procent powierzchni  województwa, w tym 11 miast (Włocławek, Toruń, Bydgoszcz, Dobrzyń nad  Wisłą, Nieszawa, Ciechocinek, Solec Kujawski, Chełmno, Świecie,  Grudziądz i Nowe) z łącznie 850 tysiącami mieszkańców. Wisła jest  częścią dwóch prowadzących przez województwo kujawsko-pomorskie  międzynarodowych dróg wodnych – łączącej Bałtyk z Morzem Czarnym E40 i  E70, która łączy Europę Zachodnią z rejonem Kaliningradu w Federacji  Rosyjskiej.
 

Dziękujemy redakcji portalu gospodarkamorska.pl za udostępnienie tekstu i zdjęć.