Pierwsze zamówienie pociągów wodorowych we Francji to krok w kierunku zrównoważonej mobilności

Pierwsze zamówienie pociągów wodorowych we Francji to krok w kierunku zrównoważonej mobilności

08 kwietnia 2021 | Źródło: Alstom
PODZIEL SIĘ

Regiony Auvergne-Rhône-Alpes, Bourgogne-Franche-Comté, Grand Est i Occitanie podpisały pierwsze we Francji zamówienie na dwusystemowe pociągi elektryczne i wodorowe. To historyczny krok w redukcji emisji CO2 przez transport kolejowy z korzyścią dla pasażerów i regionów, w rozwoju ekosystemu wodorowego, a także obiecującego sektora na przyszłość.

Coradia Polyvalent. Wizualizacja Astom

Działając w imieniu czterech regionów, firma SNCF Voyageurs złożyła w Alstom zamówienie na pierwsze 12 dwusystemowych pociągów elektrycznych i wodorowych (plus dwa opcjonalne zestawy pociągów) z serii Coradia Polyvalent dla Régiolis, opracowanej przez Alstom. Wartość kontraktu to łącznie prawie 190 mln euro.

Na początku pociągi były napędzane parą i energią cieplną, a następnie energią elektryczną, ta innowacja oznacza prawdziwą rewolucję w mobilności kolei. Jako pierwsza we Francji, będzie dążyć do osiągnięcia celów transformacji energetycznej, polegających na ograniczeniu emisji gazów cieplarnianych i hałasu, co jest ambicją wspieraną przez rząd francuski w ramach planu dotyczącego wodoru, uruchomionego w czerwcu 2018 r.

Coradia Polyvalent. Wizualizacja Astom

Jest to w pełni zgodne z programem PLANETER mającym na celu zmniejszenie wpływu na środowisko rozwiązań regionalnych w zakresie mobilności SNCF Voyageurs, w oparciu o przekonanie, że wprowadzenie większej liczby TER (regionalnych pociągów ekspresowych) może znacznie zmniejszyć emisję CO2. Inne francuskie regiony wyraziły już zainteresowanie udziałem w drugiej fazie projektu.

To oficjalne francuskie zamówienie na pociągi napędzane wodorem jest wynikiem dwóch lat wspólnych wysiłków różnych interesariuszy projektu. Dwusystemowy pociąg elektryczno-wodorowy Coradia Polyvalent spełnia wymagania zróżnicowanej francuskiej sieci kolejowej i ma autonomię do 600 km na odcinkach niezelektryfikowanych kolei. Ten czterowagonowy, 72-metrowy pociąg ma łączną pojemność 218 miejsc i takie same dynamiczne osiągi oraz poziom komfortu, co dwusystemowa wersja z napędem elektryczno - spalinowym.