Koleje Czeskie zamówiły nowe dwukierunkowe pociągi pasażerskie, będą jeździć z prędkością 230 km/h

Koleje Czeskie zamówiły nowe dwukierunkowe pociągi pasażerskie, będą jeździć z prędkością 230 km/h

12 kwietnia 2021 | Źródło: České dráhy / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Czeskie Koleje zamówiły dwadzieścia nowych, najnowocześniejszych pociągów na dalekobieżnych trasach krajowych i międzynarodowych. Na podstawie zawartej umowy konsorcjum Siemens Mobility i Škoda Transportation dostarczy łącznie 180 wagonów, które stworzą dwadzieścia 9-wagonowych dwukierunkowych składów o pojemności 555 miejsc i maksymalnej prędkości operacyjnej do 230 km / h. ČD spodziewa się ich stopniowego wdrażania w latach 2024-2026 na trasach z Pragi przez Ústí nad Labem do Hamburga lub przez Brno do Budapesztu i Wiednia.

Wizualizacja: České dráhy

Koncepcja  pociągów dwukierunkowych (push-pull), złożonych z lokomotywy i wagonów nietrakcyjnych, zakończonych wagonem sterowniczym, obniża koszty eksploatacji i skraca czas potrzebny na zmianę kierunku jazdy na powrotny na stacjach końcowych. Z wagonu kontrolnego można zdalnie sterować lokomotywą elektryczną znajdującą się na przeciwległym końcu pociągu. Istnieją również zalety pociągów dużych prędkości, takie jak stałe połączenia między wagonami. Umożliwiają one przejście przez cały pociąg bez barier i zapobiegają przenikaniu hałasu, zimna i kurzu z otoczenia zewnętrznego.

Wizualizacja: České dráhy

Charakterystyka pociągów i usług dostępnych na ich pokładach:

  • nowoczesne dziewięcioczłonowe, beztrakcyjne zwrotne jednostki z wagonem sterowniczym,
  • wagon sterowniczy przedni 1 klasy,
  • wagon wstawiany 1 klasy,
  • wstawiany wagon z częścią restauracyjną 2 klasy,
  • wstawiany wagon wielofunkcyjny 2 klasy (kino dla dzieci, miejsca dla osób na wózkach inwalidzkich itp.),
  • 4 wstawiane wagony 2 klasy,
  • wagon końcowy 2 klasy ( sekcja do przewozu rowerów),
  • 99 miejsc w 1 klasie pojazdów,
  • 456 miejsc w 2 klasie pojazdów,
  • część restauracyjna na 18 miejsc z możliwością zakupu dań ciepłych lub zimnych oraz innych przekąsek w trakcie przejazdu,
Wizualizacja: České dráhy

 

  • duże klimatyzowane wnętrze,
  • szczelność całego zestawu (ważna zwłaszcza podczas jazdy przy wyższych prędkościach) chroniąca pasażerów przed wstrząsami ciśnieniowymi, a tym samym zapobiegająca uczuciu dzwonienia w uszach podczas przejazdu przez tunele, lub mijania jadących po sąsiednim torze pociągów, a jednocześnie pomaga stworzyć ciche i długotrwale czyste wnętrze między przedziałami a strefami wsiadania,
  • automatyczne drzwi przesuwne mędzy wagonami sterowane fotokomórką,
  • drzwi wejściowe sterowane przyciskiem z systemem selektywnego otwierania drzwi do wsiadania, który umożliwia centralne zamknięcie drzwi i zabezpieczenie przed otwarciem przed uruchomieniem i odblokowaniem pociągu po zatrzymaniu pociągu, tylko od strony peronu,
  • ergonomiczne fotele regulowane w I klasie w układzie 2 + 1 ze skórzaną tapicerką oraz w II klasie w układzie 2 + 2 z obiciem tekstylnym,
  • składane stoliki na siedzeniach jeden za drugim oraz stoliki stałe między siedzeniami w układzie siedzeń zwróconych do siebie,
  • w 1 klasie bezprzewodowe ładowarki do telefonów komórkowych,
  • gniazda 230 V i złącza USB do zasilania przenośnej elektroniki pasażerów,
  • innowacyjna technologia okien umożliwiająca łatwiejsze przenikanie sygnału telefonu komórkowego do wagonu przy zachowaniu właściwości termoizolacyjnych szyby,
  • w oknach rolety rozsuwane  chroniące przed słońcem,
  • bezprzewodowa sieć Wi-Fi do połączenia z Internetem, w tym pokładowy portal rozrywkowo-informacyjny, elektroniczny system informacji audiowizualnej z monitorami LCD i elektronicznym systemem rezerwacji,
Wizualizacja: České dráhy
  • przystosowanie dla osób niepełnosprawnych do poruszania się na wózkach inwalidzkich, w tym 3 miejsca dla wózków inwalidzkich, toalety bez barier, podnośniki elektryczne do wsiadania / wysiadania na wózkach inwalidzkich oraz gniazda do ładowania akumulatorów wózków elektrycznych,
  • kino dla dzieci,
  • składana lada do przewijania niemowląt,
  • miejsca do przechowywania wózków dziecięcych,
  • miejsca dla przewozu 12 rowerów (w tym gniazdka do ładowania rowerów elektrycznych) oraz  bagażu wielkogabarytowego,
  • dopuszczenie do eksploatacji w Czechach i sąsiednich krajach europejskich (Niemcy, Polska, Austria, Słowacja i Węgry).
Wagon 1 klasy. Wizualizacja: České dráhy

 

Wagon 2 klasy. Wizualizacja: České dráhy

Kontrakt pozwala na odbiór łącznie 182 wagonów. 180 z nich o wartości prawie 12,5 miliarda koron jest przeznaczonych na przewóz osób ČD. Pozostałe dwa są zamawiane przez Zarządcę Infrastruktury dministrację kolejową dla celów testowania torów.

Jednym z zatwierdzonych planów strategicznych Zarządu Infrastruktury (Správy železnic) jest zakup nowego zestawu diagnostycznego do regularnego pomiaru parametrów statycznych i dynamicznych linii trakcyjnej, który zastąpi ponad 30 starych istniejących wagonów pomiarowych.

W związku z planowanym uruchomieniem odcinków infrastruktury kolejowej z prędkością 200 km / h, do badań bezpieczeństwa technicznego wymagana jest prędkość jednostki pomiarowej co najmniej 220 km / h. Wymagany tabor o określonej prędkości, w tym stacja kontroli, nie jest powszechnym, ogólnodostępnym towarem na rynku nie tylko w Czechach czy w UE.

Produkcja na specjalne zamówienie dwóch wagonów oznaczałaby zatem wysokie koszty finansowe i czasowe ewentualnej dostawy. W związku z tym Zarządca Infrastruktury wykorzystał sytuację, w której ČD planowała uruchomienie zamówienia publicznego na dostawę 180 wagonów pasażerskich, tym samym ogłoszone zostało wspólne zamówienia obejmujące 182 wagony.