Marszałek Jarosław Stawiarski: Musimy załapać się na pociąg pod nazwą „nowoczesna kolej”

Marszałek Jarosław Stawiarski: Musimy załapać się na pociąg pod nazwą „nowoczesna kolej”

17 kwietnia 2021 | Źródło: https://chelm.naszemiasto.pl
PODZIEL SIĘ

Województwo lubelskie stawia na rozwój kolei. Za 2,7 mln zł firma Databout przygotuje dokumentację dla trzech inwestycji kolejowych w województwie. Wszystkie mają być częścią programu Kolej Plus. Czy i kiedy zostaną zrealizowane tego na razie nie wiadomo – choć zarząd województwa jest przekonany, że do 2030 roku uda się zrealizować kluczowe projekty dotyczące infrastruktury kolejowej

 

Podpisanie umowy. Fot. https://chelm.naszemiasto.pl

Jak podkreślał podczas piątkowej konferencji prasowej Jarosław Stawiarski, marszałek województwa, lubelskie jest jednym z regionów gdzie infrastruktura kolejowa jest najsłabsza a siatka połączeń - najrzadsza. - Musimy załapać się na pociąg pod nazwą „nowoczesna kolej”, inaczej nadal będziemy pariasem wśród 16 polskich województw – przekonywał marszałek Stawiarski.

Jednym ze sposobów ma być realizacja inwestycji w ramach programu Kolej Plus. Województwo lubelskie zaplanowało ich pięć. Podpisana w piątek umowa dotyczy opracowania wstępnych studiów planistyczno-prognostycznych dla trzech z nich. Chodzi o rewitalizację połączenia Chełm – Włodawa, prace na liniach kolejowych 69 i 72 na odcinku Rejowiec - Zawada - Zamość Szopinek wraz z budową łącznicy omijającej stację Zawada oraz utworzenie połączenia z Lublina do Łęcznej i kopalni Bogdanka.

 

 

 


W przypadku dwóch pozostałych projektów - elektryfikacji linii Łuków-Lublin oraz budowy linii kolejowej Szastarka - Janów Lubelski - Biłgoraj – dokumentacja już jest przygotowywana.

Podpisana w piątek umowa między samorządem województwa a Databout opiewa na 2,7 mln zł. Na realizację zadania firma ma czas do sierpnia. - Mam nadzieję, że wyniki naszych studiów pozwolą skutecznie aplikować o środki na inwestycje – mówił Tomasz Skowroński, prezes Databout.

Co bowiem istotne - fakt, że projekty znalazły się w programie Kolej Plus nie oznacza, że na wszystkie znajdą się w nim pieniądze. Na cały program w kraju przeznaczono 6,6 mld zł, a gdyby chciano zrealizować wszystkie 79 zaproponowanych przez samorządy inwestycji potrzeba byłoby 30 mld zł. Część więc odpadnie. Teraz inicjatywa przeszła w ręce samorządów województw. Oprócz dokumentacji mają one m.in. przeprowadzić konsultacje społeczne, zapewnić, że dołożą do inwestycji 15 proc. wartości, ale też zadeklarować, że uruchomią i będą finansować przewozy na tych trasach (co najmniej cztery pary pociągów na dobę przez pięć lat)

Podpisanie umowy na przygotowanie dokumentacji dla inwestycji kolejowych.
Od lewej: Michał Mulawa, wicemarszałek województwa, Jarosław Stawiarski, marszałek województwa  i Tomasz Skowroński, prezes Databout Sp. z o.o.
Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego
Fot. https://chelm.naszemiasto.pl

 

- Jeśli nawet w pierwszej fazie pieniądze się nie znajdą, to w innej formie, na przykład poprzez finansowanie unijne, te pięć projektów zrealizujemy – zapewniał w piątek marszałek Jarosław Stawiarski.

Ta „rewolucja kolejowa”, którą realizujemy, nie będzie trwała dwa czy pięć lat, ale jesteśmy przekonani, że do 2030 roku uda się zrealizować kluczowe projekty dotyczące infrastruktury kolejowej - dodał wicemarszałek Michał Mulawa.