Pojazdy Alstom Coradia Lint 41 szwedzkiego operatora modernizowane przez polskiego wykonawcę.

Pojazdy Alstom Coradia Lint 41 szwedzkiego operatora modernizowane przez polskiego wykonawcę.

23 kwietnia 2021 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

30 marca br. Kurier Kolejowy informował, że na tor doświadczalny Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie trafił bezpośrednio z Opola pojazd silnikowy Alstom Coradia Lint 41 DMU w malaturze szwedzkiego operatora Inlandsbanan. To jeden z pięciu pociągów zakupionych w 2019 przez szwedzkiego przewoźnika od NS Financial Services Company (NSFSC), irlandzkiej firmy leasingowej założonej na początku 1999 roku, jako spółka zależna NS Group (Nederlandse Spoorwegen - główny przewoźnik w Holandii) z siedzibą w Dolnym Dublinie. Firma stała się właścicielem dużej części taboru NS. Oprócz działalności leasingowej NSFSC stała się aktywna, jako sprzedawca używanego sprzętu Nederlandse Spoorwegen.

Fot. Adam Kupniewski / Kurier Kolejowy

Redakcja zainteresowała się tematem, nie wiedzieliśmy bowiem w jakim celu używane autobusy szynowe Alstom Coradia Lint 41 DMU zakupione przez szwedzkiego przewoźnika Inlandsbanan trafiły do Polski, do Opola i ostatecznie do Żmigrodu. Udało nam się ustalić z jakiego miejsca w Opolu wyjechał pojazd i w ten sposób trafiliśmy do firmy Seluch Polska Sp. z o.o., która prowadzi swoją działalność w kilku miejscach w Polsce, także w jednej z hal przynależących kiedyś do Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego w Opolu (później - Tabor Szynowy Opole). Dzięki uprzejmości Dariusza Selka - prezesa zarządu i Łukasza Kobusa - członka zarządu, dyrektora ds. technicznych, będących jednocześnie współwłaścicielami spółki (równe udziały po 50% każdy)  nasz dziennikarz mógł nie tylko zapoznać się z profilem działalności firmy, poznać szczegóły pobytu pojazdów Inlandsbanan w Polsce, ale także wykonać zdjęcia pojazdom poddanym pracom modernizacyjnym.

W końcu marca 2019 roku Inlandsbanan ogłosił, że nabył łącznie pięć używanych składów Coradia Lint dla swojego połączenia Östersund - Mora.  Inlandståg AB, spółka zależna Inlandsbanan, kupiła owe pięć używanych jednostek DMU Coradia Lint od NS Financial Services. Zbudowane przez Alstom w latach 2001-2002 pojazdy były wcześniej, na zasadzie dzierżawy używane w operacjach regionalnych przez Syntus w Holandii. Według Inlandsbanan były one dobrze zachowane i zostały nabyte po „atrakcyjnej cenie”.

Fot. Adam Kupniewski / Kurier Kolejowy

Firma Seluch Polska Sp. z o.o. w swojej podstawowej działalności specjalizuje się w naprawie i modernizacji autobusów szynowych, nie dziwi zatem fakt, iż zakupione  przez szwedzkiego operatora 5 egzamplarzy Alstom Coradia Lint 41 DMU na mocy podpisanego kontraktu trafiło do Opola. Polska spółka podpisała ze szwedzkim kontrahentem umowę, w efekcie której przygotowała zakupione pojazdy do transportu z Holandii do Polski oraz podjęła sie wykonania przeglądów i napraw Rev.2, których odpowiednikiem w Polsce jest P5 -  naprawa najwyższego poziomu wykonywana co 12-20 lat, mająca na celu modernizację pojazdu. Wymieniane są praktycznie wszystkie podzespoły, nadwozia oraz podwyższany jest standard, np. poprzez wprowadzenie gniazdek elektrycznych czy toalet z zamkniętym obiegiem.

Pod koniec czerwca 2019 roku nowo zakupiony pojazd silnikowy został zaprezentowany przez właściciela na południowym odcinku Inlandsbanan, Östersund - Mora. Wnętrze było przystosowane do ruchu pasażerskiego na krótszych dystansach. 29 maja 2020 roku Szwedzka Agencja Transportu wydała stałe zezwolenie nowym pociągom. To pięć pociągów silnikowych Alstom Lint 41, które od tego momentu zostały dopuszczone do ruchu pasażerskiego. Do tej pory Inlandståg posiadał tymczasowe zezwolenie na eksploatację doświadczalną (z klientami), ale po dodatkowych testach, które oprócz testów eksploatacyjnych obejmowały testy zimowe i testy ATC, pojazdy mają stałą homologację typu w Szwecji. Warto podkreslić, iz w trakcie testów zimowych przeprowadzanych w Szwecji pociąg poruszał sie w temperaturze otoczenia - 25o utrzymując temperaturę we wnętrzu +20o.

Obecnie wszystkie pojazdy modernizowane sa w zakładzie firmy Seluch Polska w Opolu. W ramach modernizacji wykonywane są między innymi następujące prace:

  • montaż modułu WC
  • wymiana wykładziny, siedzeń, półek bagażowych
  • instalacja systemu ATC
  • montaż kącika kawiarnianego
  • wymiana okien na nowe izolowane termicznie.
Zdemontowana jednostka napędowa.
Fot. Adam Kupniewski / Kurier Kolejowy
Jednostka napędowa po naprawie
Fot. Adam Kupniewski / Kurier Kolejowy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Naprawa główna silników pojazdu przeprowadzana jest w zakładzie firmowym w Bydgoszczy.

Wszystkie 5 pojazdów ma trafić do klienta do końca tego 2021 roku.

Kurier Kolejowy otrzymał zaproszenie do obejrzenia pojazdów po modernizacji i wykonania zdjęć dla zaprezentowania ich czytelnikom.