Nowy przystanek Wrocław Szczepin stworzy mozliwość łączenia podróży koleją i komunikacja miejską.

Nowy przystanek Wrocław Szczepin stworzy mozliwość łączenia podróży koleją i komunikacja miejską.

24 kwietnia 2021 | Źródło: PKP PLK
PODZIEL SIĘ

W czerwcu podróżni kolei będą mogli korzystać z nowego przystanku Wrocław Szczepin między stacjami Wrocław Mikołajów i Nadodrze. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. za 46 mln zł z udziałem środków unijnych z POIiŚ zapewni możliwość łączenia podróży koleją i komunikacją miejską. Szerszy wiadukt kolejowy nad ul. Długą poprawił system komunikacji drogowej i umożliwił budowę linii tramwajowej.

Fot. PKP PLK

W czerwcu planowane jest udostępnienie podróżnym nowego przystanku Wrocław Szczepin. Będzie to dogodny punkt przesiadkowy – możliwość łączenia podroży koleją z transportem publicznym i indywidualnym.

Przygotowane są dwa dwustumetrowe perony. Dojścia do pociągów są obok wiaduktu nad ul. Długą. Osobom o ograniczonych możliwościach poruszania dostęp do kolei ułatwią windy. Na peronach montowane jest jasne oświetlenie ledowe. Ustawione są wiaty. Będzie zainstalowane nagłośnienie oraz infokioski i elektroniczne wyświetlacze z rozkładem jazdy, które zapewnią podróżnym bieżącą informację o pociągach. Dla rowerzystów przewidziano stojaki na rowery. Perony, usytuowane na nasypie obok przyległych ulic Portowej i Gnieźnieńskiej, wymagały wybudowania murów oporowych. Obecnie kończy się montaż płyt nawierzchniowych i barierek. Zastosowano antypoślizgową nawierzchnię oraz pasy naprowadzające i wypukłą linię bezpieczeństwa.

Wrocławski węzeł komunikacyjny Źródło: PKP PLK

Prace na przystanku Wrocław Szczepin to nie tylko perony. Zmodernizowano dwa tory. Ustawione są nowe konstrukcje i rozwieszono sieć trakcyjną. Wykonawca prowadził roboty z zachowaniem ruchu pociągów po jednym torze. Zastosowane rozwiazanie wymagalo szczególnych zasad bezpieczeństwa, gdyż ważną trasą kolejową w ciągu doby przejeżdża ponad 150 składów. Sprawny i bezpieczny przejazdów pociągów, zapewniają nowe urządzenia sterowania ruchem. Zbudowana żelbetowa konstrukcja wiaduktu umożliwia przejazd ciężkich składów towarowych o nacisku 22 1kN/oś. Dla ograniczenia oddziaływania kolei na środowisko zastosowane tzw. maty antywibracyjne na wiaduktach oraz tłumiki w szynach.

Nowy przystanek Wrocław Szczepin położony jest na linii kolejowej między stacjami Wrocław Mikołajów i Wrocław Nadodrze. Tędy prowadzony jest ruch pasażerski z Wrocławia Głównego w kierunku Trzebnicy, Oleśnicy, Milicza i Kluczborka.

Przebudowany wiadukt kolejowy nad ul. Długą we Wrocławiu Fot. PKP PLK

Przebudowany jest wiadukt kolejowy nad ul. Długą. Nowy, trzykrotnie szerszy obiekt pozwolił na usprawnienie miejskiej komunikacji. Przestrzeń pod wiaduktem umożliwia jazdę czterema pasami jezdni. Są dwa chodniki i ścieżki rowerowe. Budowana jest linia tramwajowa.

Wartość inwestycji pn. „Budowa przystanku kolejowego Wrocław Szczepin na linii nr 143 wraz z przebudową wiaduktu kolejowego nad ul. Długą we Wrocławiu oraz niezbędną infrastrukturą” wynosi blisko 46 mln zł, w tym ponad 34,8 mln zł stanowi  dofinansowanie ze środków unijnych Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Prace wykonuje firma Budimex S.A.

Przystanek Wrocław Szczepin to kolejny nowy przystanek we wrocławskiej aglomeracji. Na  koniec 2019 roku oddano przystanek Mokronos Górny. Budowany jest nowego przystanek Iwiny na trasie w kierunku Strzelina. Wcześniej powstały przystanki Wrocław Stadion, Wrocław Różanka i Wrocław Grabiszyn.