Dwie lokomotywy manewrowe CZ LOKO EffiShunter 300 wyruszyły w drogę do Serbii

Dwie lokomotywy manewrowe CZ LOKO EffiShunter 300 wyruszyły w drogę do Serbii

28 kwietnia 2021 | Źródło: Kurier Kolejowy / CZ LOKO
PODZIEL SIĘ

W lutym ubiegłego roku czeski producent CZ LOKO wygrał przetarg serbskiego państwowego przewoźnika Srbija Voz na dostawę dwóch lokomotyw manewrowych, które miały być dostarczone w I kwartale 2021 roku. Wczoraj ( 28.04.br) do Serbii wyruszyły dwie maszyny EffiShunter 300. Są one najmniejszym przedstawicielem rodziny lokomotyw manewrowych CZ LOKO.

W drodze do Serbii Fot. CZ LOKO

Srbija Voz nie będzie pierwszym użytkownikiem czeskich lokomotyw serii EffiShunter 300 w Serbii. W marcu 2020 roku  dwie takie lokomotywy trafiły do państwowego zarządcy serbskich linii kolejowych - Infrastruktura železnice Srbije. Wykorzystuje je przy prowadzeniu lżejszych pociągów roboczych służących do utrzymania infrastruktury kolejowej.

Właścicielem popularnej "Třístovki" (trzysetki) jest między innymi Metro Warszawskie, które posiada dwie maszyny tego typu przeznaczone do lekkich prac manewrowych na bocznicach oraz transportu pojazdów metra.

W lutym br. również PKP Intercity podpisało umowę z CZ LOKO na dostawę 10 nowych lekkich lokomotyw typu EffiShunter 300, które będą dostarczone w ciągu dwóch lat. Czeskie lokomotywy będą wykorzystywane głównie do lekkich prac manewrowych w zajezdniach kolejowych i stacjach techniczno-postojowych. Wartość kontraktu wynosi blisko 40 mln zł netto.

 

Załadunek lokomotyw na platmormy niskopodwoziowe. Fot. CZ LOKO

 

Załadunek lokomotyw na platmormy niskopodwoziowe. Fot. CZ LOKO

 

Lokomotywa typu EffiShunter 300 to najmniejszy przedstawiciel portfolio produktów CZ LOKO. Jest to dwuosiowa lokomotywa napędzana silnikiem spalinowym CAT C13 o mocy 328 kW z przekładnią elektryczną AC / DC i prędkością maksymalną 60 km / h.

Wczoraj dwie lokomotywy EffiShunter 300, które zamówił w CZ LOKO serbski narodowy przewoźnik wyruszyły z Českiej Třebovej do Serbii. Rano zostały przeniesione z toru na samochodowe naczepy niskopodwoziowe, a następnie przez Austrię i Węgry pojechały do zajezdni Makis w Belgradzie, gdzie zostaną z powrotem przemieszczone na tory kolejowe. Srbija Voz wykorzysta lokomotywy na stacjach i zajezdniach do przemieszczania wagonów i przestawiania pociągów.

 

Wnetrze kabiny maszynisty lokomotywy EffiShunter 300. Fot. CZ LOKO