Już od czerwca br. nowe pojazdy MIKA Stadlera rozpoczną eksploatację w szwajcarskim BLS

Już od czerwca br. nowe pojazdy MIKA Stadlera rozpoczną eksploatację w szwajcarskim BLS

29 kwietnia 2021 | Źródło: BLS
PODZIEL SIĘ

W 2017 roku szwajcarska BLS AG zdecydowała się na zakup 58 nowych pociągów od Stadler Rail. Pociągi Flirt najnowszej generacji mają stopniowo zastąpić trzy starsze typy pojazdów w ruchu regionalnym i S-Bahn do 2026 roku. Oferta Stadler Rail była przekonująca zarówno pod względem ekonomicznym, jak i pod wieloma kryteriami, takimi jak eksploatacja, oszczędne zużycie energii i komfort pasażerów. Całkowity koszt zakupu wynosi około 650 milionów CHF. „MIKA” to niemiecki akronim dla „nowoczesnego”, „innowacyjnego”, „kompaktowego” i „wszechstronnego”.

MIKa w jeździe testowej Fot. BLS

To największy zakup pojazdu w historii BLS. W ramach szeroko zakrojonego procesu przetargowego zakupił 58 jednopokładowych, sześcioczłonowych zespołów trakcyjnych - 30 dla ruchu RegioExpress i 28 dla kolei miejskiej Berna. Ostatecznie, w ogłoszonym przetargu producenci Stadler Rail i Bombardier złożyli konkretne oferty, które zostały poddane szczegółowej ocenie. Spośród dwóch wysokiej jakości, konkurencyjnych ofert, po dokładnym zbadaniu wszystkich kryteriów oferta Stadler Rail okazała się bardziej  przekonująca. Spełniała kryteria najlepsze pod względem ceny, jakości, komfortu dla naszych pasażerów i wydajnej pracy. Dla BLS szczególnie satysfakcjonujące było to, że koszty zakupu, wynoszące łącznie 650 mln CHF, okazały się znacznie niższe od kosztów oszacowanych na początku procesu.

 

Wnętrze pojazdu MIKA. Fot. BLS

 

Lekkie, energooszczędne i innowacyjne

Wraz z długimi na 105 metrów, sześcioczłonowymi pociągami Flirt najnowszej generacji, BLS otrzymał ultranowoczesny, niedrogi produkt wysokiej jakości. Łatwo dostępne pojazdy imponują zoptymalizowaną wagą konstrukcją, wysoką wydajnością energetyczną i innowacyjnym układem napędowym. Ma to pozytywny wpływ na koszty eksploatacji. W ramach zalet pojazdów wymieniane są przestronne strefy wejściowe z miejscami stojącymi, duże okna, przyjemne wnętrze, obszerna przestrzeń do przechowywania, gniazda elektryczne w 1. i 2. klasie, dobry odbiór telefonów komórkowych i strefę gastronomiczną (pociągi RegioExpress). Nowe pociągi są wyposażane w 242 (typ RE) i 240 (typ S-Bahn) wygodne siedzenia. Mogą poruszać się z prędkością do 160 km/h. Najnowsze modele FLIRT są wyposażone w nowy system automatycznej ochrony pociągu GUARDIA ETCS firmy Stadler Rail. Ten nowy produkt jest instalowany po raz pierwszy w dużej serii samobieżnych zespołów trakcyjnych w Szwajcarii.

Wnętrze pojazdu MIKA. Fot. BLS

 

Pierwszy z nowych pociągów BLS FLIRT zjechał z fabryki Stadler Rail w III kwartale 2020 roku. Po intensywnej fazie testów nowe pojazdy MIKA stopniowo wprowadzane do eksploatacji począwszy od czerwca 2021 do 2026 roku, zastąpią trzy starsze typy pociągów i pozwolą ujednolicić flotę BLS. Uprości to obsługę, planowanie i konserwację. Pierwsze dostarczone pociągi będą kursować na linii Berno - Neuchâtel - La Chaux-de-Fonds.

Kabina maszynisty. Fot. BLS