Finlandia i Estonia podpisały protokół ustaleń w sprawie współpracy w sektorze transportu

Finlandia i Estonia podpisały protokół ustaleń w sprawie współpracy w sektorze transportu

29 kwietnia 2021 | Źródło: Ministerstwo Transportu i Komunikacji Finlandii
PODZIEL SIĘ

26 kwietnia 2021 r. Minister Transportu i Komunikacji Finlandii Timo Harakka oraz Minister Gospodarki i Infrastruktury Estonii Taavi Aas podpisali protokół ustaleń dotyczący współpracy obu krajów w sektorze transportu, a także wymiany informacji na temat szeregu dużych projektów kolejowych, takich jak tunel Tallinn-Helsinki, Rail Baltica, transeuropejska sieć transportowa i korytarz Morze Północne - Morze Bałtyckie.

Grafika komputerowa: Finestbay Area Development

Celem protokołu ustaleń jest współpraca w sektorze transportu i wymiana informacji między krajami w celu promowania dużych projektów transportowych, takich jak tunel Helsinki-Tallinn, Rail Baltica, Transeuropejskie Sieci Transportowe, Korytarz Morze Północne-Bałtyk. Protokół ustaleń zapewnia lepsze warunki do ubiegania się o finansowanie projektów z UE.

W protokole ustaleń stwierdzono, że tunel Helsinki-Tallinn to wyjątkowy projekt przyszłości, który wymagałby innowacyjnych działań i zróżnicowanych źródeł finansowania. Wraz z Rail Baltica zapewniłby szybki dojazd do Europy Środkowej.

W lutym 2018 roku opublikowano wyniki studium wykonalności tunelu. Według studium wykonalności długość tunelu wyniesie 103 km. Kwestie współpracy obu krajów przy budowie tunelu były również omawiane na spotkaniu przedstawicieli rządów Finlandii i Estonii w maju 2018 r. Dalsze działania będą uzależnione od decyzji wspólnej fińsko-estońskiej grupy roboczej.

Tunel będzie służył do przejazdu zarówno pociągów towarowych, jak i pasażerskich. Jego koszt szacuje się wstępnie na około 20 miliardów euro. Oprócz dofinansowania z Unii Europejskiej strona estońska rozważa również możliwość zaangażowania w projekt sektora prywatnego.

Według wstępnych szacunków do 2050 r. z tunelu będzie korzystać około 12 mln pasażerów rocznie, a kolejne 11 mln będzie nadal podróżować drogą morską. Obecnie między tymi dwoma krajami podróżuje rocznie około 9 milionów pasażerów.

Memorandum obowiązuje do 2030 roku, a jeśli żadna ze stron nie zdecyduje się na wycofanie się z projektu, to zostanie automatycznie przedłużone o kolejne 10 lat.