Wyjątkowy most kolejowy nad kanałem żeglugowym na Wełtawie został po raz pierwszy podniesiony

Wyjątkowy most kolejowy nad kanałem żeglugowym na Wełtawie został po raz pierwszy podniesiony

29 kwietnia 2021 | Źródło: Dyrekcja Dróg Wodnych Republiki Czeskiej
PODZIEL SIĘ

W sobotni poranek (24.04.2021) zespół wykonawcy przeprowadził pierwsze testowe podniesienie nowego mostu kolejowego na kanale żeglugowym Vraňansko - Hořín w miejscowości Lužec nad Vltavou. Jest to pierwszy ruchomy most kolejowy w Czechach.

Fot. Dyrekcja Dróg Wodnych Republiki Czeskiej

Podnoszenie mostu było w pełni automatycznie sterowane przez komputer, a sterowanie odbywało się chwilowo z mostu. Po wykonaniu pozostałych dwóch podnoszonych mostów drogowych zostanie uruchomiony system zdalnego sterowania, a sterowanie wszystkimi mostami będzie odbywało się z dyspozytorni w sterowni śluzy Hořín. Po wykonaniu serii nowych mostów Dyrekcja Dróg Wodnych Republiki Czeskiej umożliwi w ten sposób przepłynięcie pierwszych żaglowców z Mělníka do Pragi w czerwcu tego roku.

Fot. Dyrekcja Dróg Wodnych Republiki Czeskiej

Most składa się z konstrukcji kratowej z dolnym ortotropowym pomostem z bezpośrednim mocowaniem toru o łącznej wadze 135 ton. Cały most o rozpiętości 29 m podnoszony jest za pomocą dwóch par siłowników hydraulicznych, napędzanych przez dwa agregaty na każdym brzegu. Po wyburzeniu pierwotnego mostu, w miejsce kamiennych zbudowano nowe podpory skrzyniowe z pomieszczeniem technologicznym urządzeń dźwignicowych. Konstrukcje żelbetowe są pokryte kamienną okładziną, tak aby zachować charakter 116-letniego kanału żeglugowego.

Fot. Dyrekcja Dróg Wodnych Republiki Czeskiej

Podczas pierwszego próbnego podnoszenia mostu zweryfikowano poprawność działania urządzenia odłączającego szyny tzw. skośnego styku szyn, co zapewnia nie tylko ich bezpieczne rozłączenie podczas podnoszenia mostu, ale przede wszystkim bezpieczne połączenie, gdy jest opuszczany. W tym samym czasie zainstalowano inne unikalne urządzenie, zapewniające kontrolę położenia szyn w ich dolnym położeniu, skomunikowane z systemem sterowania stacji kolejowej Vraňany. Stwierdzono w ten sposób, że po opuszczeniu mostu do pozycji dolnej nic nie przeszkodziło we wznowieniu bezpiecznej eksploatacji kolei.

Budowa ruchomych mostów na Wełtawskiej drodze wodnej, kanał Vraňany - Hořín, etap 1A, realizowana przez konsorcjum wykonawców  STRABAG Rail a.s. - EUROVIA CS a.s. - OK Trebestovice a.s. jest finansowana z Państwowego Funduszu Infrastruktury Transportowej.