Europejski Bank Rozwoju kwotą 25 mln euro dofinasuje projekt pociągu wodorowego w Holandii

Europejski Bank Rozwoju kwotą 25 mln euro dofinasuje projekt pociągu wodorowego w Holandii

02 maja 2021 | Źródło: Europejski Bank Rozwoju / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) przeznacza 25 mln euro na zakup czterech pociągów wodorowych i budowę stacji tankowania wodoru w Groningen w Holandii. Kwota jest częścią pakietu inwestycyjnego o wartości 3,4 miliarda euro na rzecz zrównoważonego rozwoju. Z tego 700 milionów euro jest wydatjowane na zrównoważoną mobilność.

Fot. Alstom

Cztery pociągi wodorowe będą kursować na liniach Northern Lines w holenderskich prowincjach Groningen i Friesland. Zbudowana dla ich zasilania stacja paliwowa będzie obsługiwać tylko te pociągi, ale w dalszym etapie będzie mogła być również wykorzystywana dla tankowania środów transportu, poruszających się w ruchu drogowym i żegludze śródlądowej. Oczekiwane koszty tego projektu to 66 mln euro. EBI przyznał zasili go kwotą 25 milionów euro.

Prowincja Groningen od 2024 r. chce uruchamiać pociągi napędzane wodorem między miastem Groningen a Stadskanaal oraz na planowanej do budowy linii Wunderline między Groningen a Bremą w Niemczech. Pod koniec ubiegłego roku prowincja ogłosiła, że celem jest wprowadzenie ekologicznych pociągów na tory do 2025 r. W 2035 r. prowincja chce zastąpić wszystkie pociągi z silnikiem wysokoprężnym w Groningen pociągami napędzanymi wodorem.

Nowy tabor pozwoli na zwiekszenie częstotliwości usług na niezelektryfikowanej sieci kolejowej w północnej Holandii, w tym niewielki wzrost w ruchu pomiędzy Veendam a Stadskanaal.

W ramach studium wykonalności pociągów wodorowych w Groningen, w marcu 2020 r. wyprodukowany przez Alstom pociąg wodorowy poddano kompleksowym testom, przeprowadzonym  przez operatora kolejowego Arriva, holenderskiego zarządzę infrastruktury kolejowej ProRail oraz firmę energetyczną Engie, która dostarczyła. ekologiczny wodór i instalację do tankowania. Przebieg procesu nadzorowała firma DEKRA, niezależny dostawca usług w zakresie testów, inspekcji i certyfikacji. Testy odbyły się bez udziału pasażerów.

W raporcie podkreślono, że pociąg wodorowy Alstom pomyślnie przeszedł testy i osiągnął cztery ramowe cele: otrzymał zezwolenie holenderskiego organu ds. bezpieczeństwa na obsługę holenderskiej sieci kolejowej, odnotował zerową emisję, idealnie spełnił oczekiwania w zakresie obsługi pasażerskiej zgodnie z bieżącym rozkładem jazdy, zapewnił szybkie i proste tankowanie oraz umożliwił szerszej publiczności bliższe zapoznanie się z działaniem transportu wodorowego.

Groningen planuje również skierowanie pociągów wodorowych do ruchu na przyszłej linii Wunderline do Niemiec. Dotychczas władze prowincji ogłosiły zamiar rozpoczęcia w tym roku prac torowych między Hoogezand i Winschoten. Nastąpi przebudowa torów i systemu sterowania ruchem, co umożliwi bezpieczny ruch pociągów z większą prędkością. Prowincja przygotowuje się również do budowy drugiego toru między Scheemda i Winschoten.

 

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Janusz Piechociński "Go Tajlandia" Janusz Piechociński "Go Tajlandia"
Następny artykuł 2 maja - Dzień Flagi.  Biało - Czerwona na torach. 2 maja - Dzień Flagi. Biało - Czerwona na torach.