Smartron - uproszczona wersja lokomotywy Siemens Vectron

Smartron - uproszczona wersja lokomotywy Siemens Vectron

05 maja 2021 | Autor: Radek Kopras | Źródło: www.radziol.pl
PODZIEL SIĘ

„Smart” (ang.) - sprytny, inteligentny - określenie używane w nazwach i akronimach dla podkreślenia tych cech w opisywanych obiektach (za Wikipedią).

Fot. www.radziol.pl

Procedura zakupu nowych pojazdów trakcyjnych to zazwyczaj długi proces, w trakcie którego precyzuje się oczekiwania, wybiera dostawcę, następnie konfiguruje pojazd zgodnie z potrzebami. Podpisuje się umowę, potem następuje etap produkcji, testów i odbioru zamówionych pojazdów. Zespół Siemensa postanowił ten proces całkowicie odmienić, produkując już lokomotywy w określonej konfiguracji, przy tym pozbawione wszelkich zbędnych dodatków tak, by obniżyć cenę finałowego produktu, zwiększyć dostępność i maksymalnie skrócić czas od zamówienia do odbioru pojazdu. Na bazie sprawdzonej platformy lokomotyw „Vectron” stworzono „Smartrona” – lokomotywę towarową dostępną niemalże „od ręki”. Premiera odbyła się w marcu 2018 roku.

Mimo, że to z założenia produkt budżetowy to zadbano o detale – nazwa wycięta
na podstawie stopnia czołowego ponad zderzakiem.. Fot. www.radziol.pl

 

„Smartron” jest jednosystemową lokomotywą elektryczną (15kV AC) o mocy 5600kW. Prędkość maksymalna to 140km/h. Wyposażony jest w system bezpieczeństwa PZB/LZB. Oferowany jest w jednym – niebieskim kolorze pudła (odcień nazwany Capri Blue). Jak widać to konfiguracja idealna dla pracy w ruchu towarowym w Niemczech – i takim klientom nowy produkt został zaoferowany. Dzięki wyeliminowaniu zbędnych komponentów udało się zaoferować konkurencyjny produkt przy cenie na poziomie około 80 procent ceny nowej lokomotywy „Vectron”.

 

25 września 2019 |Ludwiglust| Smartron przewoźnika „Eisenbahngesellschaft Potsdam” (numer boczny 104) w tandemie
z lokomotywą serii 140 prowadzi skład kontenerowy w kierunku Hamburga. Fot. www.radziol.pl

 

Sukces lokomotyw „Smartron” pozwolił na pewną ewolucję w projekcie. Pojazd z czasem homologowano także w innych krajach, w których może poruszać się w takiej konfiguracji (czyli korzystających 15kV ~ 16 i 2/3Hz oraz z PZB). Obecnie więc lokomotywa może pracować również w Bułgarii i Rumunii. Podniesiono też ograniczoną wcześniej prędkość maksymalną – obecnie to 160km/h. Warto też wspomnieć o kompatybilności Smartrona z innymi pojazdami Siemensa – możemy połączyć go w trakcji wielokrotnej tak z Vectronem, jak i z ES64F4.

Od wielu lat kupując auto w salonie możemy sami skonfigurować wymarzony pojazd lub zakupić samochód prosto z placu dealera – wtedy zazwyczaj możemy liczyć na rabat. W XXI wieku taka możliwość pojawiła się także w przypadku zakupu nowej lokomotywy – pokazuje to jak elastyczne potrafią być wielkie koncerny w walce o klienta.