Oferta lokomotywy zastępczej może stać się atutem oleśnickich zakładów OLKOL na rynku kolejowym.

Oferta lokomotywy zastępczej może stać się atutem oleśnickich zakładów OLKOL na rynku kolejowym.

06 maja 2021 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Oleśnickie zakłady naprawy taboru Olkol wprowadziły na rynek nietuzinkowy projekt - na czas naprawy udostępniają klientowi własną lokomotywę zastępczą. Projekt wzorowany jest na powszechnym na rynku Auto/Moto systemie samochodów zastępczych, które klient może otrzymać na czas naprawy, z tym, że w zależności od ubezpieczenia posiadanego przez klienta, może być to usługa bezpłatna lub płatna. Lokomotywa zastępcza Olkol może być udostępniona przewoźnikowi w formie płatnego najmu. Pierwsza elektrowóz zastępczy EU07 pojawił się już na torach i trafi do jednego z przewożników towarowych w zastepstwie "siódemiki"  pozostawionej do przegłądu. Lokomotywę uchwycił na zdjęciach Marek Pyt.

 

Lokomotywa zastepcza EU07-155 Fot. Marek Pyt

Jak powiedział Kurierowi Kolejowemu Marcin Trzaska, pełnomocnik zarządu, dyrektor ds.rozwoju w spółce Olkol, projekt powstał po analizie sytuacji na rynku przewoźników i rozmowach z klientami. Pandemia COVID19 w znacznej mierze zmniejszyła wielkość przewozów kolejowych, stąd też lokomotywy w dłuższym okresie czasu wykonują przebiegi kwalifikujące je do przeglądów P3 i P4. Ta sytuacja zwiększyła konkurencję w zakresie napraw lokomotyw. Z drugiej strony wyłączenia taboru związane z przeglądami P3 i P4 poszczególnych pojazdów są uciążliwe, szczególnie dla mniejszych przewoźników. Stąd też Olkol postanowił zaryzykować i wprowadzić nową usługę na rynek kolejowy.

Lokomotywa zastepcza EU07-155 Fot. Marek Pyt

 

Pierwsza z lokomotyw, to maszyna z tak zwaną "przeszłością" z oznaczeniem EU07-155. Tak, to jedna z lokomotyw zakupionych w latach 2011–2012 z PKP Intercity przez spółkę Przewozy Regionalne (obecnie Polregio), później sprzedana w cenie złomu. Olkol nabył wspomniany pojazd, a właściwie to co z niego zostało w cenie złomu, odtworzył i wprowadza z powrotem na tory. Obecnie lokomotywa jest w trakcie jazd testowych.

Jak twierdzi Marcin Trzaska to początek budowy floty pojazdów zastępczych w Olkolu. Lokomotywa ze zdjęcia to pierwsza, która trafia do klienta, ale w spółce już myślą o następnych pojazdach. Już obecnie firma dysponuje kolejnym elektrowozem EU07, z racji podjęcia działań w obszarze napraw lokomotyw SM42, także dwie tego typu będące w dyspozycji przedsiębiorstwa, w przyszłości zasilą flotę pojazdów zastępczych.