Kazachstan ma potencjał, aby stać się ważnym szlakiem transportowym wzdłuż nowego jedwabnego szlaku

Kazachstan ma potencjał, aby stać się ważnym szlakiem transportowym wzdłuż nowego jedwabnego szlaku

07 maja 2021 | Autor: Andrey Dovgolenko | Źródło: The Astana Times
PODZIEL SIĘ

Przypadek kontenerowca firmy Evergreen, który na pięć dni sparaliżował żeglugę po Kanale Sueskim, sprawił, że kwestia znalezienia alternatywnych sposobów dostawy towarów stała się pilna.

Fot. Koleje Kazachstańskie

Przez terytorium Kazachstanu przebiega pięć tras kolejowych i sześć międzynarodowych tras samochodowych, które łączą Chiny i inne kraje azjatyckie z Europą i Bliskim Wschodem. W tym świetle nowy Jedwabny Szlak przebiegający przez Kazachstan można uznać za jedną z alternatywnych, sprawdzonych dróg transportowych, która może konkurować z innymi trasami.

Wielki Jedwabny Szlak

Legendarny Wielki Jedwabny Szlak jako system dawnych szlaków karawan handlowych prowadzących z Chin do krajów Bliskiego Wschodu i Europy znany jest od II wieku naszej ery i uznawany jest za jedno z najważniejszych osiągnięć w historii cywilizacji światowej. Jego zasługa, zdaniem historyków, polega nie tylko na kolosalnej wymianie dóbr między różnymi państwami, ale także na przenikaniu i wzajemnym wzbogacaniu się odmiennych cywilizacji i kultur.

Na terenie dzisiejszego Kazachstanu Wielki Jedwabny Szlak zaczynał się u granic Chin. Kupcy chińscy przewozili przez kazachskie stepy jedwab, który wraz ze złotem stał się wówczas międzynarodową walutą, a także broń, lekarstwa, ryż i kość słoniową. Główna trasa przebiegała przez Semirechye i Południowy Kazachstan, wiodła przez miasta Sairam, Yassy, ​​ojczyznę al-Farabi, miasto Otrar, Taraz, następnie do Azji Środkowej, Persji, Kaukazu i stamtąd do Europy.

W drugiej połowie VI wieku ziemie te stały się częścią tureckiego kaganatu - ogromnego imperium koczowniczego rozciągającego się od Półwyspu Koreańskiego po Morze Czarne. W tym czasie był to szczyt prosperity dla tego odcinka trasy, który odegrał ważną rolę w rozwoju kultury miejskiej Semirechye i południowego Kazachstanu. Wielki Jedwabny Szlak przyczynił się do powstania i szybkiego rozwoju nowych miast (największe z nich to Suyab i Ispidzhab), które znalazły się albo na samym szlaku, albo połączone z nim gałęziami handlowymi aktywnie funkcjonowały do ​​XIV wieku, dopóki wojny domowe i wojny nie zniszczyły tych miast.

Wyjątkowe położenie geograficzne Kazachstanu - w samym centrum kontynentu euroazjatyckiego - od czasów starożytnych przyczynia się do powstawania korytarzy tranzytowych między różnymi krajami i cywilizacjami. Począwszy od przełomu naszej ery, te szlaki lądowe zostały przekształcone w system Wielkiego Jedwabnego Szlaku - transkontynentalną sieć powiązań handlowych i kulturowych między Wschodem a Zachodem, Północą i Południem Wielkiej Eurazji. Stała się stabilną platformą dla tworzenia i rozwoju globalnej wymiany dóbr i współpracy intelektualnej między narodami. Głównymi pośrednikami najważniejszego szlaku handlowego starożytności i średniowiecza, zapewniających bezbłędną organizację i bezpieczeństwo arterii komunikacyjnych, byli mieszkańcy Wielkiego Stepu. Pas stepowy łączył cywilizacje chińską, indyjską, perską, śródziemnomorską, bliskowschodnią i słowiańską.

Fot. Koleje Kazachstańskie

Wszystkie drogi do Europy prowadzą przez Kazachstan

W XXI wieku Kazachstan odgrywa kluczową rolę w tworzeniu nowego tzw. Nowego Jedwabnego Szlaku. Eksperci obliczyli, że dziś, w 30. rocznicę odzyskania przez Kazachstan niepodległości, na ten kraj przypada 70% lądowego ruchu tranzytowego z Chin do Europy i odwrotnie.

Kazachstan przystąpił do inicjatywy Pasa i Szlaku zaproponowanej przez Chiny. Pomimo pandemii koronawirusa, która zakłóciła naturalne więzi między producentami a konsumentami i poważnie wpłynęła na działalność firm transportowych i logistycznych, transport kolejowy, wręcz przeciwnie, otrzymał nowy impuls. Zgodnie z najnowszymi danymi, np. w okresie styczeń-sierpień 2020 r. na trasie Chiny - Europa - Chiny natężenie ruchu wyniosło 306600 TEU, czyli o 62 proc. większe, w porównaniu do tego samego okresu 2019 roku. Na trasie Chiny - Azja Centralna - Chiny wzrost wyniósł 29 proc., czyli 149 200 TEU.

Kazachstan czerpie korzyści z tranzytu, co bezpośrednio przekłada się na takie wskaźniki, jak eksport usług, chociaż są też inne aspekty wpływu na gospodarkę.Wielkość eksportu usług Kazachstanu od 2013 roku wzrosła z sześciu miliardów dolarów rocznie do 7,8 miliarda dolarów, czyli o 30 procent. Jednocześnie główny udział ma eksport usług transportowych, głównie towarowych, które stanowią ponad połowę całkowitego wolumenu tego wskaźnika.

Według World Bank Logistics Performance Index (LPI), który mierzy efektywność łańcuchów dostaw w handlu międzynarodowym i jest publikowany co dwa lata, Kazachstan znacząco poprawił swoją pozycję i zajął 71 miejsce wśród 160 krajów. Jednocześnie pod względem terminowości dostaw towarów Kazachstan awansował o 42 pozycje, a pod względem sprawności odprawy celnej - o 21 punktów.

Artykuł w wersji orginalnej dostępny jest na portalu https://astanatimes.com

 

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Janusz Malinowski: Jak przezwyciężyć skutki pandemii na kolei i spowodować wzrost liczby pasażerów? Janusz Malinowski: Jak przezwyciężyć skutki pandemii na kolei i spowodować wzrost liczby pasażerów?
Następny artykuł Kolejni „Grafficiarze” ujęci przez funkcjonariuszy Straży Ochrony Kolei Kolejni „Grafficiarze” ujęci przez funkcjonariuszy Straży Ochrony Kolei