60 ostatnich zmodernizowanych wagonów PKP Intercity jest już na torach

60 ostatnich zmodernizowanych wagonów PKP Intercity jest już na torach

07 maja 2021 | Źródło: PKP Intercity
PODZIEL SIĘ

Flotę PKP Intercity wzmocniły ostatnie z 60 wagonów, które zmodernizowała PESA Bydgoszcz w konsorcjum z ZNTK Mińsk Mazowiecki. Warte łącznie blisko ćwierć miliarda złotych wagony są włączane do pociągów jeżdżących m.in. do Warszawy, Trójmiasta, Wrocławia, Szczecina, Poznania, Katowic, Krakowa czy Białegostoku.

Zapraszamy do galerii zdjęć, na których prezentują się zmodernizowane wagony PKP Intercity, a także do wirtualnego spaceru po wagonie, przygotowanego przez PESA Bydgoszcz.

 

Fot. PKP Intercity

Kontrakt na modernizację 40 wagonów typu 141A-20 PKP Intercity podpisało z konsorcjum PESA Bydgoszcz i ZNTK Mińsk Mazowiecki w kwietniu 2018 roku. Jego wartość wyniosła wówczas 165,5 mln zł brutto. Przewoźnik wykorzystał zawarte w umowie prawo opcji i w listopadzie tego samego roku rozszerzył kontrakt o modernizację kolejnych 20 pojazdów. Wartość umowy obejmującej dostawę łącznie 60 wagonów wzrosła wówczas do ponad 248 mln zł brutto. Przekazując PKP Intercity ostatnie z 60 zmodernizowanych pojazdów konsorcjum PESA Bydgoszcz i ZNTK Mińsk Mazowiecki zrealizowało cały kontrakt.

Poza naprawami okresowymi na piątym poziomie utrzymania wraz z modernizacją kontrakt obejmuje także przeprowadzenie przez producenta późniejszych przeglądów technicznych wagonów na trzecim poziomie utrzymania.

Fot. PKP Intercity

Unijne fundusze wspierają rozwój polskiej kolei

Modernizacja 40 wagonów z prawem opcji na dodatkowe 20 jednostek jest elementem projektów: „Kolej na dobre połączenia – unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity S.A.” [POIS.05.01.00-00-0022/17-00] oraz „Przyspieszamy komfortowo – unowocześnienie wagonów i zakup lokomotyw dla PKP Intercity S.A.” [POIS.05.01.00-00-0023/17-00]. Są one współfinansowane ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wartość maksymalna przyznanego dofinansowania dla tej modernizacji wagonów wynosi 79 716 861,21 zł. Łącznie ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 PKP Intercity pozyskało 653 730 052,05 zł dotacji.

W zeszłym tygodniu mieliśmy okazję podziwiać nowe wagony COMBO a już dzisiaj zostaje zakończona dostawa kolejnych wagonów, tym razem 141A-20 (wagony łączone 1. i 2. klasy), które zasiliły flotę beneficjenta - PKP Intercity. Mimo pandemii środki z Funduszy Europejskich są wykorzystywane zgodnie z planem i do tego mają realny wpływ na życie nas wszystkich. Inwestycja współfinansowana jest w ramach dwóch projektów a wartość tych projektów to ponad 650 mln PLN - mówi Joanna Lech, p.o. Dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Fot. PKP Intercity

Komfortowe wagony dla podróżnych w całej Polsce

Zmodernizowane wagony to pojazdy z trzema przedziałami klasy pierwszej (łącznie 18 miejsc siedzących) i bezprzedziałową częścią klasy drugiej z 48 miejscami siedzącymi. Są wyposażone w klimatyzację, wygodne fotele, gniazdka elektryczne oraz bezprzewodowy Internet. Modernizacja objęła także instalację elektronicznego systemu informacji pasażerskiej, wzmacniaczy sygnału GSM/LTE oraz toalet z zamkniętym układem. Pojazdy spełniają wymogi TSI PRM w zakresie dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się.

60 wagonów jest przewidzianych na trasy:

  • Szczecin – Trójmiasto – Olsztyn – Białystok;
  • Wrocław/Zielona Góra – Poznań – Gdynia/Olsztyn – Białystok;
  • Kraków/Lublin – Katowice – Wrocław – Zielona Góra – Szczecin – Świnoujście;
  • Przemyśl – Lublin – Warszawa – Bydgoszcz – Gdynia/Piła – Kołobrzeg/Gorzów Wlkp.;
  • Suwałki – Białystok/Lublin – Warszawa – Poznań – Szczecin/Gorzów Wlkp./Zielona Góra.

Zrobiliśmy kolejny krok w podnoszeniu jakości podróżowania pociągami PKP Intercity dzięki włączeniu do użytku kolejnych nowoczesnych, komfortowych i bezpiecznych wagonów. Zmodernizowane wagony będą służyć pasażerom w całej Polsce, zapewniając wysoką jakość podróży mieszkańcom wielu polskich miast i miasteczek – przekonuje Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity.

PKP Intercity

Kolejne zmodernizowane pojazdy już wkrótce na torach

To nie koniec odbiorów unowocześnionych pojazdów. Pod koniec kwietnia br. flotę przewoźnika wzmocniły 4 z 60 zamówionych wagonów COMBO - wielofunkcyjne, przedziałowe pojazdy o podwyższonym standardzie. Ich modernizacja odbywa się w ramach ostatniego z trzech podpisanych i rozszerzonych w 2018 roku kontraktów. Na ich mocy PESA dostarczy łącznie aż 245 unowocześnionych wagonów. Wartość umów to blisko 1,03 mld zł brutto.

W tym roku park taborowy PKP Intercity zasilą także elektryczne zespoły trakcyjne (EZT). Dobiega końca modernizacja pierwszych dwóch z 14 pojazdów ED74, którą dla przewoźnika realizuje konsorcjum spółek Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego „Mińsk Mazowiecki” oraz PESA Bydgoszcz. Unowocześniane w mińskich zakładach pociągi zaczną wozić pasażerów w drugim półroczu 2021 roku. Wartość zamówienia to 275 mln zł brutto.

 

Wartość wszystkich podpisanych kontraktów między PKP Intercity a Konsorcjum PESA Bydgoszcz - ZNTK „Mińsk Mazowiecki” w ramach programu inwestycyjnego przewoźnika wynosi 2,017 mld zł brutto. Najnowszy z nich został podpisany w grudniu 2020 roku i w jego ramach Konsorcjum zmodernizuje 125 wagonów typu 111A i 141A oraz dokona ich późniejszych przeglądów technicznych na trzecim poziomie utrzymania. Wartość całego zamówienia to ponad 540 mln zł brutto.

Ostatnie lata to intensywny rozwój naszej współpracy z PKP Intercity. Zrealizowaliśmy właśnie kolejny kontrakt na dostawę zmodernizowanych wagonów. Unowocześniając je korzystaliśmy z naszych bogatych doświadczeń zdobytych podczas budowy nowych pojazdów, dostarczającym tym samym wagony najwyższej jakości - zapewnia Krzysztof Zdziarski, Prezes Zarządu PESA Bydgoszcz.

Cieszymy się z faktu, że wysoka jakość świadczonych przez nas usług znajduje uznanie zarówno w oczach PKP Intercity, jak i pasażerów, którzy korzystają z gruntownie zmodernizowanych i unowocześnionych wagonów. Dołożymy wszelkich starań, aby kolejne wykonywane modernizacje również stały na tak wysokim poziomie - dodaje Jacek Bilski, Prezes Zarządu ZNTK „Mińsk Mazowiecki”.

Ekologiczna kolej - 19 mld zł inwestycji w nowoczesny tabor

W ramach kontynuacji strategii taborowej „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” do 2030 roku Spółka zainwestuje 19 mld zł w nowoczesny tabor. Plany obejmują inwestycje w wagony, nowoczesne lokomotywy, elektryczne zespoły trakcyjne, a także piętrowe składy wagonowe typu push-pull. Potężne inwestycje w nowoczesne pociągi będą napędzać dalszy rozwój kolei jako najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego, wpisującego się w założenia Europejskiego Zielonego Ładu. W efekcie flotę przewoźnika zasilą nowe elektryczne pojazdy o znacznie mniejszej emisji CO2, a odpowiednia liczba i jakość taboru dostosowanego do zmodernizowanych linii kolejowych pozwoli na stworzenie spójnej sieci transportowej dla całego kraju. W 2030 roku cały tabor przewoźnika będzie nowy lub zmodernizowany, co zapewni wysoki poziom bezpieczeństwa podróży i wygody. PKP Intercity planuje stać się pierwszym polskim przewoźnikiem pasażerskim, którego działalność będzie neutralna dla klimatu.