Modernizacja pierwszych wagonów zakupionych przez portugalskiego przewoźnika państwowego Comboios de Portugal (CP) od hiszpańskiego Renfe jest praktycznie zakończona. Wymagało to dużo pracy, ale okazało się, że jest to najłatwiejsza i najtańsza opcja wejścia w posiadanie taboru niezbędnego do wprowadzenia do obiegu na linii Minho, po której kursują pociągi w relacji Porto - Valenca.
Przewoźnik portugalski kupił 51 używanych wagonów od hiszpańskiego operatora Renfe za 1,65 mln euro. Wagony te zostały wycofane przez hiszpańskiego operatora nie tylko ze względu na wiek, ale także ze względu na niebezpieczeństwo, jakie stwarzał azbest zastosowany w ich konstrukcji. Pakiet zakupiony od Renfe składał się z 36 wagonów z serii 2000, znanych jako Arco, oraz 15, w skład których wchodziły wagony sypialne i wagony barowo -restauracyjne.
Podejmując decyzję o zakupie CP zdawało sobie sprawę z faktu, iż w 36 wagonach jako jeden z materiałów użytych do ich wytworzenia użyty był azbest, a warunkiem transakcji było usunięcie szkodliwych materiałów podczas ich modernizacji. Zakup taboru dostępnego w Hiszpanii był uzasadniany koniecznością podjęcia szybkich działań mających na celu zaspokojenie rosnących potrzeb taborowych z jednej strony, z drugiej zaś jego opłacalnością, gdyż CP za 1,65 mln euro kupił 51 używanych wagonów, podczas gdy każdy nowy kosztowałby ponad milion euro.
Poniżej prezentujemy zdjęcia wykonane w zakładach w Park Guifões, gdzie modernizowane są zakupione przez portugalczyków wagony.