Konsorcjum Siemens Mobility i Stadler wygrywa kontrakt na modernizację lizbońskiego metra

Konsorcjum Siemens Mobility i Stadler wygrywa kontrakt na modernizację lizbońskiego metra

12 maja 2021 | Źródło: Siemens Mobility
PODZIEL SIĘ

Konsorcjum Siemens Mobility i Stadler wygrało kontrakt o wartości 114,5 mln euro na wyposażenie metra w Lizbonie w najnowocześniejsze systemy bezpieczeństwa i pojazdy. W ramach projektu Stadler dostarczy 14 trójwagonowych jednostek elektrycznych, Siemens Mobility zainstaluje system Trainguard MT Communications-Based Train Control (CBTC) na niebieskich, żółtych i zielonych liniach metra oraz zaktualizuje istniejące systemy bezpieczeństwa. Technologia pokładowa CBTC zostanie zintegrowana w 70 pojazdach istniejącej floty i 14 nowych jednostkach elektrycznych Stadlera.

Stacja Bela Vista Metra w Lizbonie Fot. https://commons.wikimedia.org

Kontrakt obejmuje szkolenie techniczne w zakresie obsługi i konserwacji, a także konserwację prewencyjną i naprawczą całego sprzętu przez pierwsze trzy lata oraz dostawę części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych do konserwacji prewencyjnej przez następne dwa lata. Uzgodniony czas dostawy to 77 miesięcy, dostawa do klienta planowana jest na 2027 rok.

Stadler zapewnia modułową konstrukcję, która upraszcza konserwację. Dzięki konstrukcji ze stali nierdzewnej tabor jest lekki i wytrzymały. Trzy podwójne drzwi po każdej stronie wagonu umożliwiają pasażerom szybkie wsiadanie i wysiadanie.

Plan Metra w Lizbonie

 

Wszystkie 14 trzywagonowych jednostek będzie początkowo wyposażonych w CBTC GoA2 (system ochrony pociągu ATP i automatyczne sterowanie pociągiem ATO) z możliwością przyszłej modernizacji do GoA4. Dzięki temu w przyszłości będzie można jeździć w pełni automatycznie. Pojazdy będą zasilane napięciem 750 V z szyny zasilającej. Jednostki o długości 49,6 mi szerokości 2,78 m posiadają 90 miejsc siedzących ustawionych wzdłużnie, dwa miejsca dla wózków inwalidzkich oraz miejsce do stania dla 450 osób. Nowy tabor nie tylko zwiększa komfort i dostępność dla pasażerów, ale także oferuje lepsze systemy komunikacji, bezpieczeństwa i monitoringu.

System CBTC firmy Siemens Mobility dostarcza w czasie rzeczywistym dane o pozycji pociągu i prędkości jazdy, wykorzystując zasadę ruchomego bloku do sterowania sekwencją pociągów, co pozwala operatorom bezpiecznie zwiększać liczbę pociągów na linii. Im mniejsza odległość między pociągami, tym więcej pasażerów można przewieźć na linii. Technologia CBTC firmy Siemens Mobility to najczęściej stosowany na świecie automatyczny system sterowania pociągiem, który jest obecnie stosowany w Singapurze, Turcji, Brazylii, Hiszpanii i Chinach.