Elektryczne pojazdy dla Kolei Czarnohrońskiej drogą wodną z Bazylei przypłynęły do Bratysławy

Elektryczne pojazdy dla Kolei Czarnohrońskiej drogą wodną z Bazylei przypłynęły do Bratysławy

12 maja 2021 | Źródło: www.railpage.net
PODZIEL SIĘ

Kolej Czarnohrońska (Čiernohronská železnica) okazała się w szerokiej konkurencji zagranicznej zwycięzkim projektem, który został obdarowany przez Szwajcarów 17 używanymi pojazdami elektrycznymi dotychczas eksploatowanymi na sieci Waldenburgerbahn. Ze względu na bardzo dobry stan techniczny Szwajcarzy zdecydowali się nie wysyłać ich na złom, ale przekazać zainteresowanym ich dalszym użytkowaniem. W dniu 10.maja pierwsze 12 tramwajów przeznaczonych dla Kolei Czarnohrońskiej przypłynęło na barce do Bratysławy ze Szwajcarii

 

 

Fot. Tomáš Pašuth

Ze szwajcarskiego portu w Bazylei barka wypłynęła na początku maja i właśnie w poniedziałek (10.05.br.) zawinęła do portu w Bratysławie. Zakończył sie pierwszy etap podróż kolejek droga wodną.  W oczekiwaniu na pozstałe 5 jednostek, które mają przybyć do Bratysławy w dniu dzisiejszym, przeładowano pojazdy z barki na wagony platformy, które zostały wcześniejż przetransportowane do portu.

Przeładunek pojazdów z barki na wagony kolejowe. Fot. Boris Dzurnák

 

Dalszy transport na sieci ŽSR zapewni przewoźnik CER Slovakia. W dniu 13 maja br. po załadowaniu wszystkich 17 sztuk, pociąg ma odjechać o godzinie 9:00 ze stacji Bratysława ÚNS do stacji Bratysława Nové Mesto, gdzie odbędzie się uroczyste przejęcie tramwajów i konferencja prasowa, a około godziny 10:45 pociąg odjedzie przez Trnavę, Galantę i Zvolen do Podbrezovej, a następnie do Hronca.

 

Przeładunek pojazdów z barki na wagony kolejowe. Fot. Boris Dzurnák

 

Pojazdy były do ​​tej pory eksploatowane na sieci Waldenburgerbahn, która obecnie przechodzi całkowitą przebudowę i jednocześnie zmianę rozstawu z pierwotnego 750 mm na 1000 mm, więc na trasę wyruszy zupełnie nowa flota tramwajowa Stadlera. to. Mimo 30 lat tramwaje prezentują się bardzo dobrze.

Czarnohrońska Kolej Leśna to słowacka kolej wąskotorowa w Rudawach Słowackich. Budowę kolei rozpoczęto w 1901 roku, zakończono w 1908, natomiast regularne funkcjonowanie zaczęła rok później jako Fekete Garami Vasút. Służyła głównie do wywozu drewna z okolicznych lasów. Po burzliwych przejściach w okresie powojennym  w 1995 roku właścicielem i operatorem Kolei Czarnohrońskiej został lokalny związek gmin - Mikroregion Czarny Hron. Od 2001 roku przewoźnikiem - operatorem transportowym jest Čiernohronská železnica, organizacja non-profit świadcząca usługi użyteczności publicznej.

 

Pojazdy zzaładowane na wagony kolejowe. Fot. Nikola Kapsamunov

 

W planach jest uruchomienie pojazdów na istniejącej już sieci Kolei Czarnohrońskiej, która zostanie w tym celu przebudowana i zelektryfikowana, ale przede wszystkim planowana jest budowa nowego toru prowadzącego pod Chopok, co powinno ułatwić dojazd nie tylko miłośników białego szaleństwa" do bardzo popularnego ośrodka narciarskiego w Niskich Tatrach.

Od redakcji