Podczas dzisiejszej konferencji Impact’21 Krzysztof Zdziarski Prezes Zarządu PESA Bydgoszcz przekazał wiele informacji związanych z realizowanymi przez firmę projektami pojazdów z napędami wodorowymi. Zaprezentowane zostały również po raz pierwszy publicznie wizualizacje produkowanej właśnie dla Orlen Koltrans lokomotywy Pesa z napędem wodorowym. Pierwsze, szersze informacje o wdrażaniu przez PESA Bydgoszcz technologii wodorowej Prezes Krzysztof Zdziarski zawarł w wypowiedzi w ramach debaty na temat „Stanu i potrzeb rozwojowych kolei w Polsce” zainicjonowanej przez Stowarzyszenie Ekspertów i Menedżerów Transportu Szynowego, opublikowanej także na portalu Kuriera Kolejowego.
Realizacja tego projektu jest zaawansowana na poziomie 70%, trwają prace związane z zabudową konstrukcji, do zakładów PESA w Bydgoszczy dotarły również kluczowe komponenty, w tym ogniwa wodorowe. Premiera lokomotywy wodorowej Pesa odbędzie się we wrześniu podczas tegorocznych Targów Kolejowych Trako.
PESA już dwa lata temu uczyniła niskoemisyjny transport szynowy bazowym założeniem swojej nowej strategii produktowej. Oznacza to stopniowe odchodzenie od napędów spalinowych na rzecz ogniw paliwowych zasilanych wodorem lub nową generacją baterii.
Pierwsza lokomotywa z napędem wodorowym dedykowana jest na rynek polski. System napędu lokomotywy tworzą cztery silniki asynchroniczne o mocy znamionowej 4x180 kW, dwa falowniki trakcyjne /jeden falownik na dwa silniki trakcyjne/ z przetwornicą pomocniczą /3x400 V/ oraz bateria trakcyjna w technologii LTO, wraz z dwoma kompletnymi zestawami ogniw wodorowych.
Zupełnym novum dla tego typu lokomotyw jest zastosowanie elementów autonomiczności, m.in. zdalnego sterowania radiowego, które umożliwia przejście na jednoosobową obsługę w trakcie pracy manewrowej. Ponadto lokomotywa została wyposażona w system monitoringu, złożony z kamer szlaku i sprzęgu oraz kamery z mikrofonem w przedziale maszynisty. Zastosowane kamery będą przystosowane do pracy w trudnych warunkach bez żadnych strat jakościowych obrazu.
Lokomotywa wyróżnia się designem, a istotnym elementem projektu jest usytuowanie kabiny maszynisty w części środkowej pojazdu, dzięki czemu lokomotywa zyska nowoczesny wygląd, przy jednoczesnym zwiększeniu pola widzenia i bezpieczeństwa pracy obsługi.
Lokomotywa wodorowe Pesa powstaje na bazie lokomotywy manewrowej SM42. Jest realizowana we współpracy z PKN Orlen i Orlen Koltrans. Pesa pozyskała również wielu partnerów technologicznych wspierających ten projekt , m.in. ABB i TSA.
Lokomotywa będzie miała zachowaną pierwotną charakterystykę trakcyjną, więc może ciągną składy do nawet 3200 ton.
Lokomotywa SM42 6Dn jest manewrową lokomotywą 4-osiową z silnikami trakcyjnymi o mocy 4x180kW. Dedykowana jest szczególnie na rynek polski, ponieważ zastosowane rozwiązania konstrukcyjne uwzględniają specyficzne warunki polskiej infrastruktury kolejowej. Lokomotywa posiada nowoczesny napęd z 2 przekształtnikami trakcyjnymi chłodzonymi cieczą. Każdy przekształtnik zasila jeden wózek czyli dwa silniki trakcyjne. System pojazdu wyposażony jest w hamulec elektrodynamiczny odzyskowy.
W pojeżdzie zastosowano zbiorniki wodoru – 175kg; baterie trakcyjne typu LTO 167,6 kWh i ogniwa o mocy 2x85 kW.
PESA pracuje również nad implementacją napędu wodorowego do pasażerskich pojazdów szynowych.
Nowa platforma pasażerskich zespołów trakcyjnych Pesa Regio160 została zaprojektowana m.in. w oparciu o napędy elektryczne zasilane z sieci trakcyjnej lub prądem z baterii bądź ogniw wodorowych. Oznacza to, że w najbliższych latach będzie gotowa dostarczyć przewoźnikom w pełni ekologiczne pojazdy spełniające warunek zeroemisyjności i wpisujące się w europejską strategię neutralności klimatycznej.