Alstom jest gotowy do zlokalizowania do 35% produkcji lokomotyw elektrycznych na Ukrainie

Alstom jest gotowy do zlokalizowania do 35% produkcji lokomotyw elektrycznych na Ukrainie

13 maja 2021 | Źródło: Centrum Strategii Transportowych / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

W dniu dzisiejszym 13 maja 2021 r. przedstawiciele rządów Republiki Francuskiej i Ukrainy podpisali umowę ramową na realizację projektu modernizacji taboru towarowych lokomotyw elektrycznych SA „Ukrzaliznyci”. Francuski producent taboru Alstom poinformował o podpisaniu międzyrządowego porozumienia między Francją a Ukrainą także w sprawie finansowania zakupu lokomotyw elektrycznych dla Ukrzaliznyci. Umowa jest krokiem w kierunku przyszłego projektu dostaw nowoczesnych lokomotyw na potrzeby ukraińskiego rynku kolejowego. Oprócz dostarczania lokomotyw, Alstom będzie również zobowiązany zapewnić ich pełną obsługę techniczną na poziomie lokalnych lokomotywowni kolei ukraińskich.

Fot. Alstom

Alstom jest gotowy do zlokalizowania do 35% produkcji i usług na Ukrainie, choć na początku rozmów planował zlokalizować około 20% produkcji na Ukrainie. Porozumienie świadczy również o wsparciu Francji dla ukraińskiego programu rozwoju transportu i może zapewnić, dzięki przyszłym kontraktom handlowym w 2021 r., wiodącą pozycję Alstom w tym planie rozwoju.

Wydaje się, że Ukraina wykorzystując położenie geograficzne w korytarzach europejskich i euroazjatyckich przyjęła odpowiednią strategię dla zwiększenia ruchu towarowego krajowego i tranzytowego oraz związanych z tym przychodów. Stale postępująca elektryfikacja i modernizacja sieci kolejowej jest zgodna z tą strategią. Obecnie udział zelektryfikowanej infrastruktury torowej „Ukrzaliznyci” wynosi 47%, podczas gdy flota lokomotyw elektrycznych liczy około 800 sztuk, a ich średni wiek wynosi 39,2 lat przy 92 procentowym zużyciu.

„Alstom docenia duży potencjał rynku ukraińskiego i jesteśmy gotowi uczestniczyć w rozbudowie krajowej infrastruktury kolejowej. Dzięki setkom zaprojektowanych, wyprodukowanych i sprzedawanych na całym świecie lokomotyw elektrycznych, a także bogatemu doświadczeniu w utrzymaniu, Alstom dysponuje potencjałem niezbędnym do realizacji takiego projektu, co wzmocni naszą pozycję w segmencie ciężkich lokomotyw ”- powiedział Henri Poupard-Lafarge, prezes zarządu, dyrektor generalny Alstom.

Podpisanie umowy międzyrządowej Francji I Ukrainy. Fot. Ministerstwo Infrastruktury Ukrainy

 

„Wspieranie projektu modernizacji floty lokomotyw elektrycznych Ukrzaliznyci na szczeblu rządowym to sygnał dla naszej firmy, że akcjonariusz reprezentowany przez Gabinet Ministrów Ukrainy podejmuje zdecydowane kroki w celu wsparcia rozwiązania palących problemów branży kolejowej. To także sygnał dla gospodarki narodowej, że prace rządu ukierunkowane są na rozwój potencjału gospodarczego Ukrainy, wzmocnienie pozycji tranzytowych państwa "- powiedział Iwan Jurik p.o. Prezesa Zarządu "Ukrzaliznycia" S.A.

Według wstępnych obliczeń zostanie zakupionych 130 towarowych lokomotyw elektrycznych za kwotę 900 mln euro. Alstom planuje zaoferować „Ukrzaliznyci” sprawdzone na szerokim torze lokomotywy Prima T8, które mogą przewozić do 9 tys. ton i poruszać się z prędkością 120 km / h.

Jak poinformowała „Ukrzaliznycia” dla odnowienia  floty towarowych lokomotyw elektrycznych, przewoźnik planuje zakup co najmniej 50 pojazdów do 2025 r., a do 2033 r. kolejnych 265 maszyn. Całkowite zapotrzebowanie do 2033 r. szacowane jest na co najmniej 315 lokomotyw elektrycznych.