RegioJet oczekuje na wyniki negocjacji między PKP Intercity a Ukrzaliznicą.

RegioJet oczekuje na wyniki negocjacji między PKP Intercity a Ukrzaliznicą.

14 maja 2021 | Źródło: Centrum Strategii Transportowych / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Prywatny czeski operator kolejowy RegioJet ma nadzieję, że w najbliższej przyszłości uruchomi planowaną od dawna trasę kolejową Praga-Kraków-Przemyśl z możliwością jej przedłużenia do Lwowa.

Fot. RegioJet

Otwarcie nocnego pociągu czeskiej spółki z Pragi do Przemyśla było utrudnione przez fakt, że w Polsce obowiązują ograniczenia w przewozie pasażerów tylko na 50% miejsc w pociągach. Firma RegioJet nie widziała takiej ekonomicznej wykonalności. Ale od 15 maja ograniczenie liczby miejsc w pociągach w Polsce zostanie zniesione.

Drugim powodem opóźnienia w uruchomieniu pociągu jest to, że czeski przewoźnik zamierza przedłużyć trasę do Lwowa, a to wymaga rozwiązania kwestii wznowienia pasażerskiego ruchu kolejowego między Polską a Ukrainą.

Wcześniej w Ukrzaliznyci stwierdzono, że trwają negocjacje z PKP Intercity i polską koleją w sprawie przywrócenia szybkiej komunikacji między obu krajami.

Zaktualizowana koncepcja uruchomienia pociągu RegioJet przewiduje, że pasażerowie nocnego pociągu Praga-Kraków-Przemyśl będą mogli przesiąść się w Przemyślu na pociąg Ukrzaliznyci, który zawiezie ich do Lwowa. W szczególności ogłoszono, że „bezpośrednie gwarantowane połączenie z RegioJet i ukraińskiego przewoźnika partnerskiego w kierunku Lwowa” zostanie zorganizowane na stacji Przemyśl - Główny.

RegioJet chce wykonywać swoje usługi do 10 grudnia 2025 r. Codziennie ma realizować jedno nocne połączenie, od poniedziałku do niedzieli. Pociągi będą kursowały w nocy, odjeżdżając z Pragi, Przemyśla i Krakowa wieczorem i przyjeżdżając rano na stacje końcowe. Pasażerowie będą mogli podróżować w wagonach sypialnych lub siedzących.

Czeski operator jeszcze przed rozpoczęciem pandemii koronawirusa planował uruchomienie pociągu w kierunku Ukrainy w czerwcu 2020 roku, jednak sytuacja zmusiła przewoźnika do zaplanowania nowego terminu, którym miał być grudzień 2020. Początkowo zakładano, że pociąg z Pragi w Polsce dojedzie do stacji Medyka, a na Ukrainie do stacji Mostiska-2, a następnie pasażerowie będą dowożeni autobusami do Lwowa. Na początku grudnia 2020 roku Radim Yanchura ogłosił, że RegioJet nadal planuje dalszą rozbudowę sieci pociągów nocnych o połączenia do Polski i na Ukrainę. ( o czym pisał Kurier Kolejowy )