Węgiel, ropa naftowa i gaz ziemny oraz grupa rudy metali oraz pozostałe produkty górnictwa i kopalnictwa stanowiły blisko 63% masy przewiezionych towarów w 2020 roku. Towary te odpowiadały również za ponad połowę pracy przewozowej w przewozach towarowych. Urząd Transportu Kolejowego opublikował wstępne informacje o przewozach w poszczególnych grupach w ubiegłym roku.
Przewoźnicy towarowi w 2020 r. przetransportowali 223,2 mln ton towarów, zaś praca przewozowa wyniosła 52,2 mld tonokilometrów. Wielkości te były niższe odpowiednio o 5,6% i 6,6% w porównaniu do 2019 r. Przewieziono łącznie 82,6 mln ton węgla, ropy naftowej i gazu ziemnego (spadek o ponad 8,5 mln ton mniej niż w 2019 r.). Udział tej grupy w ogóle przewiezionej masy zmniejszył się o 1,6 punktu procentowego w stosunku do 2019 r. i wyniósł 37%. W przypadku drugiej najważniejszej grupy tj. rudy metali i pozostałe produkty górnictwa i kopalnictwa spadek wyniósł blisko 7 mln ton, co przełożyło się na spadek udziału o blisko 1,5 punktu procentowego. W ramach tej grupy przewieziono łącznie 57,8 mln ton, zaś jej udział w ogóle przewiezionej masy wyniósł 25,9%.
Dynamika zmian grup ładunków 2020/2019
Masa ładunków przewożonych w 2020 r. oraz udział w rynku
Średnia odległość przewozu wybranych grup ładunków w 2020 r.
Stosunkowo duże odległości przewozów w transporcie kolejowym to wynik m.in. istotnego udziału pociągów realizujących przewozy w komunikacji międzynarodowej. Przewóz międzynarodowy odgrywa bardzo ważną rolę w przypadku grup związanych z transportem intermodalnym, w tym m.in. z ładunkami transportowanymi w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku, ale w szczególności z i do portów morskich w Gdańsku i Gdyni.