Wskazano najkorzystniejszą ofertę prac przygotowawczych dla nowej linii kolejowej Warszawa-CPK-Łódź

Wskazano najkorzystniejszą ofertę prac przygotowawczych dla nowej linii kolejowej Warszawa-CPK-Łódź

15 maja 2021 | Źródło: Centralny Port Komunikacyjny
PODZIEL SIĘ

Spółka Centralny Port Komunikacyjny wybrała najkorzystniejszą ofertę prac przygotowawczych dla odcinka Warszawa Zachodnia – CPK – Łódź. To 140 km nowych torów kolejowych, które stworzą pierwszy element systemu kolei dużych prędkości w Polsce. Dzięki niemu pasażerowie dojadą z Warszawy do Łodzi w 45 minut, czyli prawie dwa razy szybciej niż obecnie.

Prawie 140-kilometrowy odcinek Warszawa – CPK – Łódź Niciarniana to kluczowy element tzw. szprychy nr 9. Nowe tory kolejowe umożliwią dojazd z Warszawy do CPK w 15 minut, a do Łodzi – w 45 minut (obecnie 1 godz. 20 min.). Z Łodzi do CPK pasażerowie dotrą pociągiem w 30 minut. Ta linia pozwoli na włączenie Portu “Solidarność” w system kolei dużych prędkości w Polsce, a w ramach kolejnych etapów poprowadzi dalej w stronę Wrocławia i granicy z Czechami (docelowo powstanie także kolejowa odnoga w kierunku Poznania).

Przedmiotem zamówienia jest tzw. STEŚ, czyli studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe dla planowanej nowej linii kolejowej Warszawa – CPK – Łódź (bez odcinka w obrębie węzła CPK, którego dotyczy inny z trwających obecnie dziewięciu przetargów kolejowych CPK).

Za najkorzystniejszą uznano ofertę konsorcjum firm IDOM, Multiconsult, Transprojekt Gdański i Arcadis – właśnie te firmy przygotują wspólnie STEŚ dla pierwszej linii kolei dużych prędkości Zwycięskie konsorcjum złożyło ofertę opiewającą na kwotę 24,7 mln zł netto. Pozostałe oferty zostały złożone przez konsorcja: Egis i Jaf-Geotechnika (29,5 mln zł netto) oraz Voessing Polska i Instytut Kolejnictwa (30,9 mln zł netto).

O wyborze zdecydowały cena (w 50 proc.) i doświadczenie personelu (pozostałych 50 proc.).

Zgodnie z prawem zamówień publicznych przed zakończeniem postępowania muszą zostać dopełnione ostatnie formalności. W postępowaniu mogą zostać złożone odwołania, które mogą wpłynąć na przedłużenie procedury. Jej zwieńczeniem będzie podpisanie umowy z wykonawcą, który rozpocznie realizację zleconych usług.

Na przygotowanie STEŚ wybrany w przetargu wykonawca będzie miał ok. 10 miesięcy (realizacja i rozliczenie całej umowy może potrwa pięć miesięcy dłużej, ponieważ przedmiot zamówienia zawiera w sobie także dokumentację geologiczną i mapy do celów projektowych).

W ramach STEŚ wykonawca dostarczy spółce CPK m.in. prognozy ruchu, a także analizy - np. ruchowo-eksploatacyjne, techniczne, środowiskowe i wielokryterialne – oraz przygotuje dokumentację geologiczno-inżynierską, mapy do celów projektowych. Celem STEŚ jest opracowanie dla linii kolejowej specjalistycznej dokumentacji na potrzeby projektowe wraz ze wskazaniem jej rekomendowanego przebiegu.

Na 140-kilometrowym odcinku Warszawa – CPK – Łódź pociągi mają się rozpędzać do maksymalnie 250 km/godz. Jednocześnie parametry projektowe (np. promienie łuków) umożliwią podniesienie prędkości w przyszłości do 350 km/h – jeśli będzie taka potrzeba. Na potrzeby systemu dużych prędkości CPK zakłada zastosowanie zasilania 25 kV AC.

Nowa linia Warszawa - Łódź jako element szprychy nr 9 będzie powiązana z istniejącymi szlakami:

  • linią nr 3 między stacjami Ożarów Mazowiecki i Błonie,
  • linią nr 11 między stacjami Bełchów i Łowicz Główny,
  • liniami nr 17, 458 i 541 (poprzez wschodnią głowicę stacji Łódź Widzew).

Według harmonogramu pierwsze roboty budowlane mają ruszyć w 2023 r. CPK zakłada, że odcinek linii łączący Łódź przez CPK z Warszawą zostanie oddany do użytku przed końcem 2027 r.

Następnym etapem prac przygotowawczych - po wykonaniu STEŚ - będzie opracowanie dokumentacji projektowej, czyli m.in. projektu koncepcyjnego, materiałów do decyzji środowiskowej i projektu budowlanego. Spółka CPK jest na etapie wstępnych konsultacji rynkowych przed ogłoszeniem przetargu na umowę ramową dotyczącą opracowania dokumentacji projektowej dla 30 zadań inwestycyjnych CPK.

Program Kolejowy CPK zakłada budowę łącznie prawie 1800 km nowych linii, które mają powstać do końca 2034 r. Na te inwestycje składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 „szprych” prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK.

Źródło: Centralny Port Komunikacyjny