Elektryczne pojazdy dla Kolei Czarnohrońskiej po skomplikowanej podróży dotarły na miejsce.

Elektryczne pojazdy dla Kolei Czarnohrońskiej po skomplikowanej podróży dotarły na miejsce.

17 maja 2021 | Źródło: Kolej Czarnohrońska
PODZIEL SIĘ

Zakończyła się trudna logistycznie operacja, która celem było przetransportowanie siedemnastu używanych jednostek elektrycznych przekazanych przez Baselland Transport (BLT) w Szwajcari do stacji docelowej w Hroncu na Słowacji. Pojazdy, jak informował Kurier Kolejowy,  przeznaczone są dla Kolei Czarnohrońskiej.

Fot. Nikola Kapsamunov

To była złożona i trudna operacja: pociągi podróżowały ciężarówkami, barkami i koleją. Ciężarówki zabrały pojazdy do portu w Bazylei nad Renem, skąd przepłynęły kanałem Ren - Men - Dunaj do Bratysławy. W lokalnym porcie zostały przeładowane na wagony - platformy, na których dotarły do Hronca w rejonie Horehronie.

Do tej pory pociągi wąskotorowe jeździły po lokalnej sieci Waldenburgerbahn w północnej Szwajcarii. Kolej Waldenburgerbahn przechodzi transformację z rozstawu 750 mm na rozstaw 1000 mmr, co umożliwi połączenie z całą siecią tramwajową w Bazylei. Pierwsze nowe zestawy Stadlera mają pojawić się na torze w przyszłym roku.

Zakupione pojazdy przeznaczone są przede wszystkim dla regionalnego transportu pasażerskiego. Wyposażone są w dwustronne sprzęgi półautomatyczne umożliwiające łatwe i szybkie łączenie jednostek, a co za tym idzie zwiększanie zdolności przewozowej w zależności od potrzeb eksploatacyjnych. Jest to 7 wagonów z napędem elektrycznym o pojemności 33 miejsc i 10 wagonów sterujących o pojemności 49 miejsc. Kwota, jaką Koleje Czarnohrońskie zapłaciły za pojazdy, to 80 000 franków szwajcarskich bez podatku VAT. Najdroższą częścią całej transakcji, był koszt przetransportowania pojazdów na Słowację, który wyniósł około ćwierć miliona euro

Kolei Czarnohrońska będzie starała się pozyskać pieniądze na sfinansowanie tego projektu ze środków Unii Europejskiej (UE).

Siedemnaście pojazdów ma pomóc w rozbudowie Kolei Czarnohrońskiej i wprowadzić regularną komunikację publiczną. Wagoniki zostały wyprodukowane na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku, jednak nadal są w dobrym stanie. Kolej Czarnohrońska chce wykorzystać nowe składy na siedemnastokilometrowej linii z Čiernego Balogu do Podbrezovej, którą chce zelektryfikować i uruchomić regularne  połączenia. Jednym z projektów jest również przedłużenie toru pod Chopok, co zapewne z zadowoleniem przyjmą miłośnicy białego szaleństwa.

Kolej Czarnohrońska to jedna z największych atrakcji turystycznych regionu. Z jej usług korzysta nawet 70 000 turystów rocznie. Od lat funkcjonuje jako organizacja non-profit, głównie dzięki wsparciu wielu wolontariuszy, którzy wracają tu każdego lata. Jej istnienie jest uzależnione od turystyki i pracy wolontariuszy, nie jest systematycznie dotowana przez państwo. Koszty eksploatacji  i wszystkie niezbędne naprawy są finansowane ze środków, które uzyskuje ze sprzedaży biletów.