Talgo otrzymuje kontrakt z Renfe na 281,5 mln euro

Talgo otrzymuje kontrakt z Renfe na 281,5 mln euro

26 maja 2021 | Źródło: Talgo / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Renfe zleciło hiszpańskiemu producentowi firmie Talgo wykonanie do 40, tak zwanych głowic napędowych dla kolei dużej prędkości, o zmiennym rozstawie kół i prędkości  330 km / h, za maksymalną kwotę 281,5 mln euro. Podstawowe zamówienie obejmuje 26 głowic za 195,5 mln euro, z opcją  przekształcenia 13 konwencjonalnych składów w pociągi o dużych prędkościach. Zamówienie to obejmuje również konserwację 13 kompletnych pociągów, która może zostać powiększone zgodnie z istniejącymi opcjami zawartymi w umowie ramowej, przewidującymi produkcję do 40 głowic.

 

 

Fot. Talgo
26 zakontraktowanych głowic posłuży do zapewnienia trakcji każdemu z 13 pociągów, które były już w procesie przekształcania i będą obsługiwane w układzie po jednej parze dla każdego z nich. Umieszczone na obu końcach składu wagonów osobowych stworzą zestawy nie do odróżnienia od innych szybkich pociągów Talgo, które podobnie jak wszystkie z nich, będą miały jednakową wysokość podłogi na całej swojej długości, na poziomie peronu i bez stopni.

W głowicach będą zastosowane wszystkie najnowsze rozwiązania  technologiczne opracowane w Hiszpanii i już wdrożone w pociągach Talgo Avril. Możliwość atomatycznego dostosowania się do dwóch istniejących w Hiszpanii szerokości torów pozwoli Renfe powiększyć ofertę połączeń dużych prędkości o zelektryfikowane sieci kolei konwencjonalnych. W ten sposób przepustowość infrastruktury na liniach o wysokiej prędkości zostanie maksymalnie wykorzystana, a czas przejazdu zostanie znacznie skrócony w tych relacjach, które jeszcze nie są przez nie obsługiwane.

Pociągi Talgo Avril są jednostkami o niskim zużyciu paliwa i wysokiej wydajności, są obecnie w fazie homologacji w trakcie codziennych testów dynamicznych na odcinku Venta de Baños-Burgos linii dużych prędkości Madryt-Valladolid-Kraj Basków.

W ramach testów niezbędnych do walidacji technicznej nowe głowice Talgo Avril będą wkrótce pracować z prędkością ponad 360 km / h, co otworzy drogę do późniejszego uruchomienia 13 pociągów przekształconych ze składów konwencjonalnych.

Uzupełnienie do umowy 2018

Pierwotny kontrakt na kwotę 107 mln euro przewidywał przekształcenie 156 wagonów nocnych serii Talgo 7, eksploaaowanych dotąd przez Renfe pod marką „Trenhotel” w 13 bardzo szybkich zestawów. Nie obejmowało to jednak produkcji lokomotyw niezbędnych do przemieszczania tych pociągów.

Już w 2018 r. rozważano opcję przekształcenia 72 wagonów (6 składów, w tym czasie również bez lokomotyw), które miałyby zostać zestawione zgodnie z wymaganiami Renfe, co w tym przypadku zwiększyłoby wielkość tego pierwszego kontraktu do 151 milionów euro.

W ciągu najbliższych kilku lat Renfe otrzyma 43 nowe, bardzo szybkie pociągi wyprodukowane przez Talgo, w tym 13, które są w trakcie realizacji oraz kolejne 30 z serii Avril. Pozwoli to znacząco zwiększyć ofertę miejsc na wszystkich liniach kolei wysokich prędkości, a tym samym stawić czoła wyzwaniu, jakim będzie oczekiwanie przeniesienia pasażerów z transportu lotniczego na kolejowy w ramach działań na rzecz dekarbonizacji mobilności w Hiszpanii.

Talgo S.A. jest wiodącą firmą zajmującą się projektowaniem, produkcją i konserwacją szybkiej kolei obecną w siedmiu krajach: Hiszpanii, Niemczech, Kazachstanie, Uzbekistanie, Rosji, Arabii Saudyjskiej i Stanach Zjednoczonych. Firma jest rozpoznawana na całym świecie ze swojej innowacyjności, wyróżniającej się unikalnej technologii i niezawodności. Talgo jest dostawcą pociągów w projekcie szybkiej kolei dla linii kolejowej „Haramain” między Mekką a Medyną w Arabii Saudyjskiej.