Francuska firma kolejowa SNCF zaprezentowała główny element przyszłego szybkiego pociągu TGV M produkowanego przez Alstom. Ten nowy model, będący częścią czwartej generacji pociągów dużych prędkości, wejdzie do użytku w 2024r. z przewidywanymi dostawami do 2030 r.
Nowa twarz dla nowego pociągu
Ten ekologicznie zaprojektowany pociąg TGV, którego pierwsze składy mają wejść do eksploatacji w 2024 r., skonstroowany został w oparciu o know-how najlepszych ekspertów z Voyages SNCF i Alstom, zebranych na wspólnej platformie podczas definiowania i współspecyfikacji projektu. Ten nowy sposób projektowania bardziej innowacyjnego i wydajnego pociągu został po raz pierwszy zastosowany w Europie.
Dzięki bardziej zwartej, uproszczonej i usprawnionej architekturze, TGV M może pochwalić się zmniejszonymi kosztami zakupu (koszt przyszłego pociągu dużych prędkości wyniesie 25 mln euro za pociąg) i konserwacji, przy jednoczesnym zwiększeniu wydajności o 20%.
Zwrot energii do sieci jezdnej podczas hamowania, ekonomicznej jazdy i coraz bardziej aerodynamiczny kształt nosa pozwalają na oszczędności energii rzędu 20%.
Funkcje TGV czwartej generacji
- bezprecedensowa modułowość, umożliwiająca dostosowanie liczby wagonów do precyzyjnych potrzeb rynku (7, 8 lub 9), przekształcenie miejsc siedzących klasy 1 w strefy 2 klasy i ich rekonfigurację poprzez dodanie lub usunięcie miejsc siedzących lub miejsc do przechowywania rowerów i bagażu itp.
- powierzchnia podłogi na pokładzie wzrosła o 20%, do 740 miejsc w porównaniu z 600 w obecnych wagonach dwupoziomowych.
- ultra-konkurencyjna efektywność energetyczna i ślad węglowy na podróż: przy założeniu 97% możliwości recyklingu węgla, ślad węglowy TGV M jest najniższy na rynku.
- dostęp do skalowalnych usług online w celu zaspokojenia potrzeb pasażerów, takich jak pokładowe WiFi i pełne informacje w czasie rzeczywistym w obszarach pociągów.
- dostarczanie w czasie rzeczywistym informacji o częściach pociągu, co umożliwia konserwację prewencyjną.
- 100% dostępność dla wszystkich pasażerów między obszarami przewozowymi. Od samego początku TGV M był pierwszym TGV zaprojektowanym w ścisłej współpracy ze stowarzyszeniami osób o niepełnej sprawności i będzie pierwszym TGV, który zapewni w pełni autonomiczny dostęp do pociągu osobom o ograniczonej sprawności ruchowej.
Kluczowe dane TGV M.
Pociąg ekologiczny
- -32% emisji CO²
- 97% materiałów używanych w pociągach można poddać recyklingowi
Energooszczędny pociąg
- -20% zużycia energii dzięki bardziej wydajnej aerodynamice frontu pociągu
- -20% kosztów nabycia
- -30% kosztów utrzymania
Pociąg w 100% online
- Zoptymalizowana pokładowa sieć internetowa z możliwością zintegrowania wszystkich przyszłych ulepszeń technicznych
SNCF, główny podmiot gospodarczy w regionie
- 100% francuski design