Drugi EZT Stadlera typu FLIRT przeznaczony dla PKP Intercity odbywa już jazdy próbne

Drugi EZT Stadlera typu FLIRT przeznaczony dla PKP Intercity odbywa już jazdy próbne

29 maja 2021 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Drugi z serii 12 zamówionych przez PKP Intercity elektrycznych zespołów trakcyjnych typu FLIRT wyprodukowany przez zakład Stadlera w Siedlcach, odbywa jazdy próbne. Wczoraj pojazd z oznaczeniem na przodzie ED 150-002, zaś na boku ED 160-022 (22 pojazd z serii nabytych przez PKP Intercity) odbywał jazdę próbną na trasie Siedlce - Ciechanów - Siedlce. Przejazd pojazdu uchwycił na zdjęciach Marcel Pietrzykowski. Pierwszy z wyprodukowanych dla PKP Intercity pojazdów FLIRT przebywa w dalszym ciagu w Żmigrodzie.

Fot. Marcel Pietrzykowski

Pojazd FLIRT dla PKP Intercity jest w pełni zgodny z najnowszymi TSI i wyposażony w pokładowy system ETCS GUARDIA, który obsługuje zarówno poziom 1 i 2 ETCS, jak również konwencjonalny system bezpieczeństwa klasy B. Oznacza to, że pojazd spełnia najwyższe standardy bezpieczeństwa w zakresie prowadzenia ruchu kolejowego. Przełączenie systemów odbywa się dynamicznie, bez konieczności zatrzymania pojazdu. W konsekwencji system umożliwia prowadzenie eksploatacji pojazdu przy zachowaniu najwyższych standardów bezpieczeństwa, z pełną dynamiczną tranzycją pomiędzy ETCS poziom 1, 2 oraz SHP.

Drugi elektryczny zespół trakcyjny FLIRT dla PKP Intercity został wyprodukowany w zakładzie Stadler Polska w ramach wartej ponad miliard złotych brutto umowy, podpisanej w sierpniu 2019 roku. W ramach tej umowy Stadler Polska dostarczy PKP Intercity 12 fabrycznie nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) typu FLIRT. Dodatkowo producent będzie świadczył usługę utrzymania technicznego floty przez okres 15 lat. Wartość zamówienia wynosi 1,015 mld zł brutto.

FLIRT z oznaczeniem ED 150-002 na jeździe próbnej. Fot. Marcel Pietrzykowski

 

W nowych zespołach trakcyjnych pasażerowie skorzystają z licznych udogodnień, m.in. z klimatyzacji, gniazdek elektrycznych, wzmacniaczy sygnału GSM/LTE, bezprzewodowego internetu. W czasie podróży PKP Intercity będzie mogło zaproponować ofertę gorących i zimnych dań oraz napojów, serwowanych zarówno do zajmowanego przez pasażera miejsca, jak i w części gastronomicznej. W tej ostatniej zaplanowano m.in. miejsca siedzące, przestrzeń do podwieszenia niewielkiego bagażu pod stolikami i wieszaki na ubrania. Nowe jednostki będą monitorowane, przewidziano w nich także przestrzeń do przewozu rowerów. Ponadto pojazdy będą dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością i będą wyposażone m.in. w platformy ułatwiające wsiadanie podróżnym na wózkach, a także toalety z przewijakami dla niemowląt. Przestrzeń pasażerska będzie wyposażona w 294 miejsca 2. klasy i 60 miejsc 1. klasy.

Nowoczesne elektryczne zespoły trakcyjne produkowane przez Stadler Polska zostały zaprojektowane z myślą o ochronie środowiska i zbudowane z ekologicznych materiałów, podlegających recyklingowi. System odzyskiwania energii sprawia, że pociągi będą oddawać do sieci trakcyjnej energię wytworzoną podczas hamowania. Pojazdy charakteryzują się także tym, że są cichsze od innych składów. Wygłuszenie akustyczne skutkować będzie mniejszą emisją hałasu do wnętrza pojazdu, co wpływa na wzrost komfortu podróży i pracy drużyn pociągowych.

FLIRT ED160-020a wyprodukowany w ramach zamówienia PKP Intercity z 2013 roku. Fot. PKP Intercity

 

Wykonanie pierwszych 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych typu FLIRT spółka PKP Intercity S.A. zleciła konsorcjum Stadler Polska Sp. z.o.o. i Newag SA  w listopadzie 2013. Pojazdy zostały dostarczone w uzgodnionym terminie i włączone do eksploatacji w grudniu 2015. Firma Stadler świadczy także 15-letnią usługę ich utrzymania. Pociągi obsługują połączenia dalekobieżne pomiędzy Warszawą, Szczecinem, Gdynią, Olsztynem, Katowicami oraz Krakowem. Nowoczesny system informacji pasażerskiej ułatwia podróżnym dostep do istotnych informacji.