Czeskie Koleje negocjują zakup czterech wielosystemowych lokomotyw elektrycznych Siemens Taurus, które są obecnie eksploatowane przez innego przewoźnika. Wyposażone są na potrzeby transportu pasażerskiego, posiadają europejskie zabezpieczenia ETCS i są dopuszczone do eksploatacji w Czechach i krajach sąsiednich. Zamiar zakupu tych pojazdów został zaakceptowany przez Zarząd, a także przez Radę Nadzorczą Spółki.
Wszystkie cztery wielosystemowe lokomotywy elektryczne serii 1216 Taurus (ES64U4), które zostałyby przejęte przez ČD są dopuszczoną do eksploatacji w Czechach, Austrii, Niemczech i na Węgrzech. Dwie z nich mogą być wykorzystane także na Słowacji. Pojazdy są wyposażone w urządzenia pokładowe ETCS i są gotowe do obsługi przewozów pasażerskich bez konieczności dalszych modyfikacji. Ich maksymalna prędkość robocza wynosi 230 km / h.
Po ewentualnym przejęciu lokomotyw Koleje Czeskie planują ich eksploatację na dalekobieżnej linii Ex4 z Bogumina przez Ostrawę i Břeclav do Wiednia i Grazu. Uzupełnieniem floty lokomotyw obsługujących tę relację byłyby dwa pojazdy tego samego typu, które nabył przewoźnik w sierpniu 2019 r.
Zaletą tych pojazdów jest ich dopuszczenie do eksploatacji w sąsiednich krajach, a zatem w przypadku połączeń międzynarodowych nie będzie potrzeby zmiany lokomotywy na czele pociągu. Z operacyjnego punktu widzenia fakt ten eliminuje ryzyko ewentualnego wydłużenia czasu jazdy. Przewidujemy, że umowa kupna i dostawa pojazdów może zostać podpisana w najbliższych miesiącach ”- mówi Jiří Ješeta, członek zarządu i zastępca dyrektora generalnego ČD ds. Handlu.