Francuski producent pociągów Alstom otrzymał zamówienie na dostawę 42 pociągów na przyszłą trasę Majów na meksykańskim półwyspie Jukatan. O uzyskanie kontraktu w międzynarodowym przetargu z francuzami rywalizowała hiszpańska firma CAF. „Tren Maya” ma na celu pobudzenie turystyki i gospodarki w południowo-wschodniej części kraju. Pociąg ma przewozić turystów między stanami Campeche, Chiapas, Tabasco, Quintana Roo i Jukatan. Budżet całego projektu to ponad 7 mld USD (inwestycje publiczno-prywatne), a Alstom wygrał przetarg na dostarczenie pociągów kwotą 36,6 mld pesos ( około 1,84 mld USD). Kontrakt przewiduje również powstanie warsztatów serwisowych.
Tren Maya to projekt ponad 1500-kilometrowej linii kolei międzymiastowej w Meksyku, która miałaby przemierzać półwysep Jukatan. Linia kolejowa miałaby zaczynać się w Palenque w Chiapas i jechać na północny wschód w kierunku Cancún w Quintana Roo dwiema trasami, które otaczają półwysep. Pierwsza faza budowy Tren Maya rozpoczęła się w maju ubiegłego roku. Plany przewidują budowę 1554 km torów i 18 stacji.
Dzięki temu projektowi rząd lewicowego nacjonalistycznego prezydenta Andrésa Manuela Lópeza Obradora chce promować turystykę w biednej południowo-wschodniej części kraju. Według prognoz szacuje się, że z nowej sieci kolejowej będzie mogło korzystać rocznie około trzech milionów turystów. Z trasy powinny również korzystać pociągi towarowe i lokalne pociągi pasażerskie. Projekowi przeciwstawia się kilka organizacji zajmujących się ochroną środowiska i przedstawicieli społeczności tubylczych. W regionie znajduje się sześć miejsc światowego dziedzictwa UNESCO i pięć rezerwatów biosfery.
Pociągi mają być budowane w przejetej przez Alstom, fabryce Bombardier w meksykańskim mieście Ciudad Sahagún. Pierwsze jazdy testowe mają się odbyć w 2023 roku.
Jak poinformował meksykański Narodowy Fundusz Promocji Turystyki oferta konsorcjum z Alstomem w roli leadera była o 890 mln pesos niższa od drugiej oferty, hiszpańskiego producenta.