Cyfrowy S-Bahn w Hamburgu zdobywa Niemiecką Nagrodę Mobilności

Cyfrowy S-Bahn w Hamburgu zdobywa Niemiecką Nagrodę Mobilności

09 czerwca 2021 | Źródło: Siemens Mobility
PODZIEL SIĘ

W tym roku Niemiecka Nagroda Mobilności trafiła do "Digital S-Bahn Hamburg". Zespół Deutsche Bahn i Siemens Mobility wprowadza do użytku pierwszą w Niemczech w pełni zautomatyzowaną linię kolejową. We współpracy z miastem Hamburg, cztery hamburskie pociągi S-Bahn obsługujące pasażerów będą sterowane cyfrowo podczas kongresu ITS w październiku. Zaletą nowej technologii, nad którą prace trwają od 2018 r: jest to, iż więcej pociągów może kursować na istniejących liniach kolejowych z większą niezawodnością i mniejszym zużyciem energii.

Fot. Siemens Mobility

Ronald Pofalla, prezes zarządu ds. infrastruktury w DB: "Możemy przyczynić się do złagodzenia zmian klimatycznych tylko poprzez zapewnienie niezawodnych, wygodnych i komfortowych usług kolejowych. Właśnie to robimy dzięki cyfryzacji hamburskiego S-Bahnu, sprawiamy, że podróż koleją staje się lepsza dla naszych pasażerów. Bardzo się cieszę, że ten projekt został uhonorowany Niemiecką Nagrodą Mobilności i gratuluję zespołowi imponującego zaangażowania i ducha innowacyjności. Nowa technologia oznacza kolejny kamień milowy dla cyfrowej kolei w Niemczech i jest decydującym krokiem w kierunku stopniowych zmian w mobilności."

Dr Anjes Tjarks, hamburski senator ds. transportu i mobilności Transition: "Hamburg aktywnie promuje transport kolejowy przyszłości poprzez wprowadzanie innowacyjnych technologii w pilotażowym projekcie Cyfrowy S-Bahn. Technologia ta zapewnia rozwiązanie, które umożliwi rozwój miejskiej sieci S-Bahn. W dłuższej perspektywie chcemy wyposażyć w tę technologię cały hamburski system S-Bahn. Senat już inwestuje 400 milionów euro w nowe pociągi, które są dostarczane z nową technologią cyfrową. Moje serdeczne gratulacje dla zespołu za imponującą pracę."

Fot. Siemens Mobility

Michael Peter, CEO Siemens Mobility: "Bardzo się cieszę, że "Digital S-Bahn Hamburg" został uhonorowany nagrodą German Mobility Award. Przeprowadzając udane, wysoce zautomatyzowane operacje testowe w Europejskim Systemie Sterowania Pociągiem (ATO via ETCS) w Hamburgu, osiągnęliśmy istotny postęp w cyfryzacji niemieckiego transportu kolejowego w rekordowo krótkim czasie. Zautomatyzowana eksploatacja kolei umożliwia znacznie wyższą częstotliwość kursowania, a tym samym zwiększenie ilości przewożonych pasażerów, poprawia stabilność planowania rozkładu jazdy i zapewnia niższe zużycie energii poprzez optymalizację profilu jazdy. Dzięki temu projektowi Hamburg jest pionierem cyfryzacji w niemieckim transporcie masowym i kolejowym na liniach głównych."

Ten pilotażowy projekt zademonstruje działanie cyfrowego pociągu na 23-kilometrowej trasie w hamburskiej sieci S-Bahn. Pierwsze jazdy próbne zakończyły się już sukcesem. Wysoce zautomatyzowany system oparty jest na przyszłym europejskim standardzie ATO, działającym w ramach Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem (ETCS). Załoga pociągu nadzoruje operacje. Miasto Hamburg, Siemens Mobility i Deutsche Bahn wspólnie ponoszą koszty projektu w wysokości 60 milionów euro.