Ogłoszono nowy przetarg na budowę mostu Rail Baltica przez rzekę Wilię

Ogłoszono nowy przetarg na budowę mostu Rail Baltica przez rzekę Wilię

10 czerwca 2021 | Źródło: Rail Baltica
PODZIEL SIĘ

LTG Infra, spółka odpowiedzialna za realizację projektu Rail Baltica na Litwie, po konsultacjach z rynkiem doprecyzowała wymagania i ogłosiła ponowny przetarg na budowę mostu kolejowego przez rzekę Wilię. Planowany most w pobliżu Jonawy będzie najbardziej wymagającym obiektem inżynieryjnym Rail Baltica i najdłuższym mostem kolejowym w krajach bałtyckich.

Wizualizacja mostu nad rzeką Wilia. Źródło: Rail Baltica

"Nowy most kolejowy nad rzeką Wilią w pobliżu Jonawy jest jednym z najtrudniejszych i najbardziej skomplikowanych technicznie obiektów inżynieryjnych w ramach budowy linii kolejowej Rail Baltica. Będzie to najdłuższy most kolejowy nie tylko na Litwie, ale i w krajach bałtyckich. Aby mieć pewność, że wykonawca będzie w stanie zrealizować tak trudne zadanie, od momentu ogłoszenia przetargu prowadzono konsultacje z rynkiem, a potencjalnym wykonawcom zadawano pytania i sugestie" - mówi prezes LTGI Infra Karolis Sankowski.

W celu doprecyzowania niektórych wymagań technicznych pierwszy przetarg został zawieszony. Po opracowaniu szczegółowej specyfikacji technicznej uwzględniającej uwagi uczestników przetarg został ponownie ogłoszony.

"Jednym ze strategicznych celów spółek LTG Group są przejrzyste przetargi, które zapewniają uzyskanie najlepszego wyniku. Uwzględniając uwagi uczestników rynku, ogłaszamy nowy przetarg, z jeszcze bardziej szczegółowymi częściami projektu technicznego, skróconymi terminami, zmienionymi koncepcjami i ich wyjaśnieniami. Ponadto, procedura oceny ofert została zrewidowana i doprecyzowana" - mówi K. Sankowski.

Most kolejowy nad rzeką Wilią jest wyjątkowym obiektem nie tylko w kontekście kolei Rail Baltica, ale również w krajach bałtyckich.

W sumie nowy most osiągnie długość 1.510 metrów. Do tej pory najdłuższy most na Litwie znajduje się na rzece Dubysa w pobliżu miejscowości Lyduvėnai, osiągając długość 599 metrów, natomiast najdłuższy most dla ruchu samochodowego znajduje się na rzece Nemunas w pobliżu miejscowości Jurbarkas, osiągając długość 494 metrów.

Najdłuższe przęsło mostu pomiędzy podporami w miejscu, w którym będzie on przecinał rzekę, wyniesie 150 metrów.

Nowy most będzie częścią całkowicie nowego odcinka kolejowego o szerokości toru 1435 mm dla Rail Baltica pomiędzy Kownem a granicą litewsko-łotewską.

Rail Baltica to największy projekt infrastruktury kolejowej w historii krajów bałtyckich. Dzięki jego realizacji, na całej długości trasy Rail Baltica, powstanie zelektryfikowana, dwukierunkowa linia kolejowa o europejskim standardzie szerokości toru, biegnąca z Warszawy przez Kowno do Rygi i Tallina.

Łączna długość linii kolejowej Rail Baltica w krajach bałtyckich wyniesie 870 km: 392 km na Litwie, 265 km na Łotwie i 213 km w Estonii.

Realizacja projektu, której wartość ma wynieść około 5,8 mld euro, jest największą inwestycją mającą na celu poprawę mobilności i możliwości podróżowania, rozwój biznesu, turystyki i wymiany towarowej w regionie.