Alstom jest gotowy do zlokalizowania do 35% produkcji lokomotyw na Ukrainie, począwszy od 11 pojazdu

Alstom jest gotowy do zlokalizowania do 35% produkcji lokomotyw na Ukrainie, począwszy od 11 pojazdu

10 czerwca 2021 | Źródło: Centrum Strategii Transportowych (https://cfts.org.ua)
PODZIEL SIĘ

Jak informuje portal ukraiński Centrum Strategii Transportowych francuski koncern Alstom jest gotowy do stopniowej lokalizacji do 35% produkcji i serwisu lokomotyw na Ukrainie i planuje przenieść swoją produkcję na Ukrainę, począwszy od 11. lokomotywy elektrycznej, podała spółka.

Fot. https://cfts.org.ua

Aby skorzystać z warunków francuskiej pożyczki skarbowej, rząd francuski wymaga, aby co najmniej 50% produktów objętych finansowaniem było wytwarzanych we Francji. Dlatego też zakres lokalizacji Alstomu będzie realizowany sekwencyjnie: pierwsze 10 lokomotyw elektrycznych będzie wyprodukowanych we Francji, aby zabezpieczyć te 50%; począwszy od 11. lokomotywy elektrycznej działalność produkcyjna będzie przenoszona na Ukrainę, a mianowicie produkcja wózków lokomotyw, w tym ram wózków, dachów lokomotyw, wyposażenia lokomotyw, a także testowanie i certyfikacja - powiedzieli przedstawiciele firmy.

Jednocześnie przedstawiciel Alstom zaznaczył, że pomimo tego zobowiązania, przyciąganie dostawców na Ukrainę rozpocznie się od pierwszej lokomotywy elektrycznej.

Alstom będzie mógł zakupić od pierwszego dnia trwania projektu takie urządzenia jak sprzęgi automatyczne, systemy sygnalizacyjne, systemy przeciwpożarowe itp.

"Zakup lokomotyw elektrycznych wiąże się z działalnością utrzymaniową przez 40 lat ich eksploatacji. Dzięki temu poziom lokalizacji może wynosić do 35%" - podkreślono w Alstomie.

Jak twierdzą jej przedstawiciele, firma rozpoczęła już poszukiwania dostawców i partnerów nie tylko na rynek lokomotyw elektrycznych, ale również dla szeregu innych możliwości na rynkach europejskich.

"Podpisaliśmy już ponad 50 umów o zachowaniu poufności z ukraińskimi firmami, torując drogę do tego, co mamy nadzieję będzie fundamentem silnej i owocnej współpracy" - dodali.

Zapytani o to, gdzie firma planuje rozpocząć projekt na Ukrainie, przedstawiciele Alstom powiedzieli, że w ostatnich latach eksperci z firmy odwiedzili wiele zakładów produkcyjnych na Ukrainie, zarówno państwowych, jak i prywatnych. "Możliwe, że wybierzemy różne przedsiębiorstwa do produkcji taboru kolejowego i świadczenia usług serwisowych" - powiedzieli eksperci ze spółki.

Wcześniej zastępca przewodniczącego komisji Rady Najwyższej Ukrainy ds. rozwoju gospodarczego Dmitrij Kisilewskij nazwał decyzję Francji o zwiększeniu stopnia lokalizacji produkcji lokomotyw elektrycznych dla Kolei Ukraińskich z planowanych 15% do 35% prawidłową i rozsądną. "Ukraiński wymóg lokalizacji jest uzasadniony, powiedział Bruno Le Maire, minister gospodarki, finansów i odbudowy Francji. A potem potwierdził swoje słowa praktycznie, podpisując w Kijowie międzyrządową umowę o zakupie lokomotyw przez Ukrainę za 900 mln euro z poziomem lokalizacji 35% (zamiast pierwotnie proponowanych 15%). Widzimy, że minister jednego z kluczowych krajów UE wprost mówi, że nasze warunki zapewnienia lokalizacji w zamówieniach dla spółek Skarbu Państwa są racjonalne i uzasadnione - powiedział.