Deutsche Bahn stają się neutralne dla klimatu dziesięć lat wcześniej

Deutsche Bahn stają się neutralne dla klimatu dziesięć lat wcześniej

17 czerwca 2021 | Źródło: Deutsche Bahn
PODZIEL SIĘ

Deutsche Bahn zamierza osiągnąć cel - neutralność klimatyczną dużo wcześniej, nie do 2050 roku lecz do roku 2040. Obejmuje on wszystkie obszary działalności kolei w Niemczech, a także globalną spółkę zależną DB Schenker zajmującą się logistyką. Aktualny cel neutralności klimatycznej Niemiec został niedawno wyznaczony przez rząd niemiecki na rok 2045.   

Fot. Deutsche Bahn

Dla zrównoważenia bilansi emisji CO2 do 2040 roku, DB będzie od 2025 roku zaopatrywać swoje zakłady, biurowce i stacje w Niemczech w całości w ekologiczną energię elektryczną. Ponadto zaopatrzenie w ciepło zostanie "zazielenione", a paliwa kopalne, takie jak olej opałowy i gaz ziemny, będą stopniowo zastępowane. Wyższa efektywność energetyczna ma również zapewnić niższe zużycie energii w nadchodzących latach.

DB będzie również w najbliższych latach emitować mniej CO2 poprzez znaczne zmniejszenie floty pociągów w transporcie dalekobieżnym, regionalnym i towarowym oraz poprzez inwestycje w działalność operacyjną. DB dąży również do osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2040 r. poprzez wprowadzanie alternatywnych systemów napędowych i paliw. Otwarte technologicznie projekty pilotażowe, realizowane wspólnie z partnerami branżowymi, koncentrują się również na bardziej ekologicznym transporcie lokalnym, drogowym i kolejowym. Plany obejmują przestawienie floty autobusów DB Regio na paliwa bardziej przyjazne dla klimatu, budowę nowej infrastruktury dla pociągów zasilanych bateriami, zaopatrywanie pociągów z ogniwami paliwowymi w wodór oraz stosowanie paliw syntetycznych w transporcie drogowym i kolejowym. Cyfryzacja kolei i modernizacja techniczna, na przykład w zakresie utrzymania, będą miały również pozytywny wpływ na ślad węglowy Grupy DB w nadchodzących latach.

Zrównoważony rozwój jest istotą naszej marki, dlatego też stawiamy sobie jeszcze ambitniejsze cele w zakresie ochrony klimatu. Fakt, że czynimy jeszcze szybsze postępy, jest dla mnie przedmiotem mojego szczególnego zainteresowania. Nasz bilans okresowy podkreśla ogromny potencjał kolei, w porównaniu rodzajów transportu w Niemczech kolej jest jedynym, który od 1990 r. ma niezmiennie dodatni bilans klimatyczny. W ciągu ostatnich 30 lat sama kolej zdołała znacznie zredukować emisję CO2 o ok. 70 procent. Podróż koleją to aktywna ochrona klimatu. I właśnie dlatego ofensywa inwestycyjna i modernizacyjna naszej strategii "Strong Rail" jest dokładnie właściwym sposobem na zorganizowanie zmiany modalnej i osiągnięcie celów klimatycznych." - mówi Dr. Richard Lutz, Prezes Zarządu DB.