Mostostal Warszawa przebuduje elementy hali lokomotywowni PKP Intercity na stacji Wrocław Główny

Mostostal Warszawa przebuduje elementy hali lokomotywowni PKP Intercity na stacji Wrocław Główny

18 czerwca 2021 | Źródło: PKP Intercity
PODZIEL SIĘ

PKP Intercity podpisało z firmą Mostostal Warszawa wartą blisko 30 mln zł umowę na przebudowę elementów hali lokomotywowni na stacji Wrocław Główny. To kolejne już przedsięwzięcie infrastrukturalne realizowane w ramach największego programu inwestycyjnego w historii PKP Intercity.

Lokomotywownia na stacji Wrocław Główny. Fot. Adam Kupniewski / Kurier Kolejowy .

Przedmiotem umowy jest przebudowa kanałów rewizyjnych i posadzek w hali lokomotywowni na stacji postojowej we Wrocławiu. W należącym do PKP Intercity obiekcie wykonywane są bieżące i awaryjne naprawy oraz przeglądy techniczne pojazdów trakcyjnych od pierwszego do czwartego poziomu utrzymania. Celem inwestycji jest podniesienie standardu utrzymania taboru i ergonomii pracy. Po przebudowie poprawi się także gospodarka wodna obiektu. Planowany termin realizacji projektu wynosi 20 miesięcy od dnia jej zawarcia. Wartość kontraktu wynosi 29,99 mln zł brutto.

Wrocław jest dla nas bardzo ważnym punktem na kolejowej mapie Polski. To kolejna inwestycja infrastrukturalna w tym mieście, która ma na celu unowocześnienie zapleczy technicznych w duchu prośrodowiskowym. Rozwijanie stacji postojowych ma istotny wpływ na kształtowanie siatki naszych połączeń i jej rozwój, a także na stałe podnoszenie jakości świadczonych przez PKP Intercity usług - mówi Adam Laskowski, Członek Zarządu PKP Intercity.

Przebudowa hali lokomotywowni na stacji Wrocław Główny to kolejne ważne zadanie, które będziemy realizować dla polskich kolei. Budujemy ekologiczną myjnię dla pociągów, również zlokalizowaną we Wrocławiu, a także przeprowadzamy generalny remont zabytkowego Dworca PKP Gdańsk Główny. Potwierdzamy naszą pozycję sprawnej firmy budowlanej, która sprawnie realizuje najbardziej skomplikowane inwestycje, również kolejowe - mówi Jorge Calabuig Ferre, Wiceprezes Zarządu Mostostalu Warszawa.

Lokomotywownia na stacji Wrocław Główny. Fot. Adam Kupniewski / Kurier Kolejowy

Przebudowa jest współfinansowana ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 dla projektu „Kolej na dobre połączenia - unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity S.A.” [POIS.05.01.00-00-0022/17-00]. Łącznie z funduszy unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 PKP Intercity pozyskało 653 730 052,05 zł dotacji.

We Wrocławiu powstanie ekologiczna myjnia automatyczna PKP Intercity. We wrześniu 2020 r. spółka podpisała z firmą Mostostal Warszawa umowę na jej zaprojektowanie i zbudowanie  wraz z urządzeniami i towarzyszącą infrastrukturą na terenie bocznicy kolejowej  PKP Intercity we Wrocławiu. To jedna z siedmiu myjni, które powstaną na terenie stacji postojowych przewoźnika w Polsce.

Inwestycje w nowoczesne, przyjazne środowisku zaplecza techniczne

Inwestycja w zaplecze techniczne we Wrocławiu to element konsekwentnie realizowanego największego programu inwestycyjnego w historii spółki - „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji”. Jego celem jest modernizacja i zakup nowego taboru oraz dalsze podnoszenie komfortu podróży, a także modernizacja stacji postojowych. Program przewiduje przebudowę 17 bocznic kolejowych w całej Polsce z zastosowaniem w nich nowoczesnych rozwiązań, redukujących negatywny wpływ na środowisko. Ponadto PKP Intercity planuje do pokrycia częściowego zapotrzebowania na energię elektryczną wykorzystać na swoich stacjach postojowych odnawialne źródła energii w postaci paneli fotowoltaicznych. Do 2023 roku PKP Intercity wyda na unowocześnianie zapleczy technicznych prawie 800 mln zł.

W ramach kontynuacji strategii taborowej „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” do 2030 roku Spółka zainwestuje również 19 mld zł w nowoczesny tabor. PKP Intercity planuje stać się pierwszym polskim przewoźnikiem pasażerskim, którego działalność będzie neutralna dla klimatu.