Nowe bezkolizyjne skrzyżowanie w Kościanie na linii kolejowej Poznań – Wrocław

Nowe bezkolizyjne skrzyżowanie w Kościanie na linii kolejowej Poznań – Wrocław

21 czerwca 2021 | Źródło: PKP PLK
PODZIEL SIĘ

Bezkolizyjne skrzyżowanie w Kościanie zwiększa bezpieczeństwo w ruchu kolejowymi i zapewnia sprawniejszą komunikację w mieście. Przejazd pod torami to jeden z efektów modernizacji linii z Poznania do Wrocławia, na odcinku Czempiń – granica Dolnego Śląska, za 1,5 mld zł. Inwestycja realizowana jest przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ze współfinansowaniem środków UE z instrumentu „Łącząc Europę” (CEF).

Tunel drogowy pod linią Poznań -Wrocław w Kościanie Fot. Radek Śledziński / PKP PLK

Skrzyżowanie kolejowo-drogowe w Kościanie na ul. Gostyńskiej zastąpił bezkolizyjny przejazd pod torami. Takie rozwiązanie to bardziej bezpieczny ruch kolejowy i poprawa systemu komunikacji drogowej w mieście. Kierowcy od dziś (21 czerwca) korzystają z dwóch pasów ruchu, po jednym w każdym kierunku. Piesi zyskali bezpieczny, odseparowany od jezdni chodnik. Przygotowana jest ścieżka rowerowa.

- Modernizacja linii Wrocław – Poznań, trasy ważnej dla europejskiej sieci kolejowej, zapewnia coraz lepsze podróże regionalne i dalekobieżne. Na trasie wzrasta również poziom bezpieczeństwa dzięki bezkolizyjnym skrzyżowaniom m.in. w Kościanie. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. efektywnie wykorzystują unijne współfinansowanie z instrumentu CEF „Łącząc Europę”, aby kolej stawała się coraz bardziej atrakcyjnym, dostępnym i konkurencyjnym środkiem transportu - powiedział Arnold Bresch, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Wystapienie  Arnolda Brescha, członka zarządu PKP PLK w czasie otwarcia bezkolizyjnego skrzyzowania w Koscianie.
Fot. Radek Śledziński / PKP PLK

 

Wiadukt kolejowy w Kościanie na ul. Gostyńskiej to trzeci obiekt w mieście, gwarantujący bezpieczną komunikację kolejową i drogową, wybudowany w ramach modernizacji linii Poznań – Wrocław. Mieszkańcy korzystają już z przejazdu pod torami (wiaduktu kolejowego) na ul. Młyńskiej i podobnego rozwiązania - przejścia pieszo-rowerowego na ul. Wyzwolenia.

Na stacji Kościan dogodny dostęp do pociągów umożliwia przebudowane przejście podziemne z windami. To łatwa komunikacja na dwa nowe zadaszone perony. Przy budynku dworca będzie udostępniony parking na sto samochodów i blisko trzysta rowerów.

 - Doceniam zaawansowanie prac na całym odcinku linii Wrocław-Poznań położonym na korytarzu sieci bazowej Bałtyk-Adriatyk. Szczególnie cieszę się z otwarcia drugiego tunelu drogowego w Kościanie podczas Europejskiego Roku Kolei. Budowa bezkolizyjnych skrzyżowań zwiększa poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym. Ponadto wpływa na skrócenie czasu podróży, czyniąc transport kolejowy bardziej wydajnym, atrakcyjnym i ekologicznym - powiedział Morten Jensen, Head of Unit, CINEA.

Dla zwiększenia bezpieczeństwa na kolejowej trasie Wrocław – Poznań  przewidziano siedem nowych bezkolizyjnych skrzyżowań. Poza Kościanem kierowcy korzystają już z wiaduktów drogowych w Klonówcu niedaleko Leszna, na ul. Wilkowickiej w Lesznie oraz w Bojanowie (Pakówce). Do końca czerwca dostępne będą obiekty w Rawiczu, na ul. Piłsudskiego i na ul. Świętojańskiej.

Właściwy poziom bezpieczeństwa zapewnia także przebudowa przejazdów kolejowo-drogowych, m.in. w Starym Bojanowie, Lesznie i Rawiczu. Kierowców wspomagają nowe urządzenia sygnalizacji świetlnej i rogatki. Wykonano także nową nawierzchnię jezdni.

Bardziej atrakcyjne podróże koleją między Wielkopolską a Dolnym Śląskiem

Skraca się czas podróży między stolicami Dolnego Śląsk a Wielkopolski, gdyż zwiększa się prędkość pociągów. Po uzyskaniu niezbędnych pozwoleń najszybsze składy pojadą z prędkością 160 km/h w ok. 90 min. Już skrócił się czas podróży z Wrocławia do Poznania nawet do 1:40 h – przed rokiem było to ok. 2:20 h.

Projekt  „Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Wrocław – Poznań, etap IV, odcinek granica województwa dolnośląskiego - Czempiń” obejmuje ok. 70 km dwutorowej linii. Lepszy dostęp do kolei zapewniają nowe perony na 5 stacjach i 6 przystankach. Pociągi sprawnie jeżdżą nowymi torami z siecią trakcyjną i nowoczesnymi urządzeniami sterowania.  Dzięki zrealizowanym w ubiegłych latach pracom na odcinkach: Wrocław - granica województwa dolnośląskiego oraz Poznań - Czempiń dla podróżnych powstały m.in. komfortowe perony na 20 stacjach i przystankach, m.in. w Czempiniu, Puszczykowie i Żmigrodzie oraz bezkolizyjne skrzyżowania w Poznaniu (na ul. Czechosłowackiej), Mosinie i Łęczycy.