CRRC wyprodukuje pierwsze bezemisyjne, w pełni elektryczne lokomotywy manewrowe dla Portu Rotterdam

CRRC wyprodukuje pierwsze bezemisyjne, w pełni elektryczne lokomotywy manewrowe dla Portu Rotterdam

23 czerwca 2021 | Źródło: Port Rotterdam
PODZIEL SIĘ

Rail Innovators Group (RIG) zainicjowała w 2018 r.  wspólne porozumienie rozwojowe wraz z producentem sprzętu kolejowego CRRC, mające na celu zastąpienie spalinowych lokomotyw manewrowych w porcie w Rotterdamie. Teraz, gdy umowa została sfinalizowana, można rozpocząć produkcję.

 

Bezemisyjna lokomotywa manewrowa Fot. Port Rotterdam

Bezemisyjna lokomotywa jest przystosowana do pracy pod wieloma napięciami sieciowymi i jest wyposażona w akumulatory o dużej pojemności oraz inteligentne systemy odzyskiwania energii podczas hamowania. Zaawansowana technologia akumulatorowa umożliwia eksploatację lokomotywy na niezelektryfikowanych liniach kolejowych oraz wykonywanie manewrów na pierwszej i ostatniej mili. Dzięki temu można zrezygnować z lokomotyw manewrowych z silnikiem diesla, co zmniejsza emisję spalin i hałas. RIG zainwestowała w pierwsze lokomotywy i oczekuje, że jej przedsiębiorstwo kolejowe Rail Force One uruchomi je w porcie w Rotterdamie w 2024 roku.

Julian Remie, CEO Rail Innovators Group jest bardzo zadowolony, że CRRC podjęło wyzwanie zaprojektowania tak innowacyjnej lokomotywy, zbudowanej według specyfikacji RIG. "CRRC jest największym producentem lokomotyw na świecie i ma udokumentowane osiągnięcia w zakresie technologii bateryjnej i hybrydowej. Mamy wielkie zaufanie do ich know-how i kompetencji, aby to przedsięwzięcie zakończyło się sukcesem. Wykorzystując zeroemisyjną technologię CRRC i zasilając ją zieloną energią elektryczną, inwestujemy w to, aby stać się liderem w przyjaznych dla środowiska operacjach kolejowych z zerową emisją, od końca do końca."

Według Chen Qiang, Dyrektora Zarządzającego CRRC Europe, nadszedł czas, aby rozpocząć ten projekt z RIG i dostarczyć innowacyjne i bezemisyjne lokomotywy hybrydowe dla portu w Rotterdamie. "Nasze lokomotywy zostały zaprojektowane zgodnie z celem osiągnięcia neutralności węglowej i oferują operatorom kolejowym oraz węzłom transportowym ekologiczną i energooszczędną alternatywę dla tradycyjnych lokomotyw spalinowych. Mamy nadzieję, że dzięki dostawie tych lokomotyw możemy przyczynić się do realizacji celu RIG i portu w Rotterdamie, jakim jest osiągnięcie przyszłości z zerową emisją."

Emile Hoogsteden, Dyrektor Handlowy w Zarządzie Portu Rotterdam jest również entuzjastycznie nastawiony: "Naszym celem jest promowanie innowacji i dlatego wspieramy ten projekt w zakresie wdrażania i analiz operacyjnych w celu sprawdzenia koncepcji dla szerszej branży. Port w Rotterdamie dąży do tego, aby do 2050 r. stać się portem neutralnym pod względem emisji dwutlenku węgla i postrzega lokomotywę o zerowej emisji jako istotny wkład w dalszą dekarbonizację łańcucha logistycznego."

Warto przypomnieć, że chiński producent lokomotyw CRRC w 2019 roku kupił niemieckiego producenta lokomotyw manewrowych Vossloh Locomotives.

Pociąg kontenerowy Rail Force One

 

Rail Innovators Group to prywatny holding działający w wielu dziedzinach przemysłu kolejowego pod markami Railrelease, Raillogix i Rail Force One. Pierwsza spółka grupy została założona w 2005 roku w Holandii, gdzie do dziś znajduje się główna siedziba firmy. W całej Europie grupa działa w 23 krajach i posiada filie w Czechach i Polsce. Spółki są znanymi podmiotami w różnych obszarach rynku, takich jak wynajem wagonów, logistyka kolejowa, świadczenie usług trakcyjnych oraz handel i doradztwo w zakresie aktywów kolejowych.