Port Koper: Rozbudowane nabrzeże pozwala na obsługę większej liczby kontenerów

Port Koper: Rozbudowane nabrzeże pozwala na obsługę większej liczby kontenerów

24 czerwca 2021 | Źródło: Port Koper
PODZIEL SIĘ

Nabrzeże kontenerowe na południowym krańcu Pirsu I w porcie Koper zostało przedłużone o 100 metrów. 23 czerwca w obecności ministra infrastruktury Jerneja Vrtoveca odbyło się uroczyste przekazanie nowego nabrzeża.

Uroczyste przekazanie nowego nadbrzeża w Porcie Koper. Fot. Žiga Intihar

Rozbudowane nabrzeże z nowym nabrzeżem, które nazwaliśmy Link 7D, jest tylko częścią dużej inwestycji, ponieważ w głębi nabrzeża kontynuujemy budowę placu do składowania kontenerów o powierzchni prawie 25.000 m2. Budowa odbywa się na morzu, dlatego cała konstrukcja wsparta jest na stalowych palach. Łącznie będzie to 770 pali o średniej długości 65 metrów. Nowe place składowe mają być gotowe w pierwszym kwartale przyszłego roku. Roczna zdolność przeładunkowa terminalu kontenerowego wyniesie wówczas półtora miliona TEU. Całkowita wartość inwestycji to 45,6 mln euro; część środków pozyskano z europejskiego projektu NAPA4CORE.

"Konteneryzacja towarów w światowym handlu osiągnęła bezprecedensowe rozmiary. Armatorzy budują coraz większe statki, a porty muszą się do tego dostosować. W przeciwnym razie bylibyśmy pozbawieni wszystkich głównych przepływów towarowych. Dlatego też nowy nabytek, nowy Link 7D, to dopiero początek" - powiedział dyrektor generalny portu Koper, Dimitrij Zadel, podkreślając znaczenie tej inwestycji.

Biorąc pod uwagę, że połowa wszystkich kontenerów przeładowywanych dziś w porcie Koper (prawie milion TEU w 2020 r.) jest już transportowana koleją, przyszły rozwój portu zależy w dużej mierze od terminowej budowy dodatkowego połączenia kolejowego z zapleczem. Tak zwany drugi tor zostanie oddany do użytku w 2026 roku, ale kraj modernizuje również inne części słoweńskiej sieci kolejowej. Słoweński minister infrastruktury, Jernej Vrtovec, podkreślił, że ministerstwo zrobi wszystko, co w jego mocy, aby wesprzeć projekty rozwoju portu Koper, ponieważ przyspieszy to również rozwój słoweńskiej logistyki.

W porcie Koper zamówiliśmy też dwie nowe suwnice kontenerowe Super-post-Panamax (są już dwie), które przyjadą pod koniec przyszłego roku. Dodatkowo, po 2022 roku rozpoczniemy budowę północnej części Pirsu I, która również będzie dedykowana kontenerom.

"Jeśli weźmiemy pod uwagę, że budowa drugiego toru jest warta miliard euro, łatwiej jest zrozumieć śmiałą i ambitną strategię Luka Koper, która zakłada zainwestowanie pół miliarda euro do 2025 roku, aby wykorzystać zwiększone możliwości kolejowe" - powiedział Uroš Ilić, przewodniczący rady nadzorczej spółki, podsumowując strategiczny biznesplan. 

Przeładunek kontenerów w Pirsie I rozpoczął się w 1979 r., kiedy to wybudowano pierwsze 150 m nabrzeża. Od tego czasu, łącznie z ostatnią rozbudową, nabrzeże operacyjne było wydłużane czterokrotnie. Obecnie nabrzeże kontenerowe ma długość prawie 700 m i pracuje na nim dziewięć suwnic kontenerowych. W przyszłym roku będzie ich 11. W ciągu czterech dekad na Pirsie I przeładowaliśmy prawie 12 milionów kontenerów (TEU), z czego dwie trzecie w ciągu ostatnich 10 lat. Pod względem ilości przeładowanych kontenerów Port Koper jest największym terminalem kontenerowym na Adriatyku.

 

 

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Renfe uruchomił usługę "Lobby" - tanie i szybkie pociągi Avlo między Madrytem a Barceloną. Renfe uruchomił usługę "Lobby" - tanie i szybkie pociągi Avlo między Madrytem a Barceloną.
Następny artykuł Toruńska "Szopa" Alstom pełna lokomotyw Traxx DC3 oczekujących na potencjalnych użytkowników Toruńska "Szopa" Alstom pełna lokomotyw Traxx DC3 oczekujących na potencjalnych użytkowników