Dwa nowoczesne dworce w Wielkopolsce udostępniono podróżnym

Dwa nowoczesne dworce w Wielkopolsce udostępniono podróżnym

25 czerwca 2021 | Źródło: PKP S.A.
PODZIEL SIĘ

Niewielkich rozmiarów, nowoczesne, komfortowe i proekologiczne - tak prezentują się nowe dworce Pobiedziska Letnisko i Biskupice Wielkopolskie zbudowane w formule Innowacyjnych Dworce Systemowych. Dziś skorzystali z nich pierwsi podróżni.

Nowy dworzec - Pobiedziska Letnisko Fot. PKP S.A.

Budowa nowych dworców rozpoczęła się na początku 2020 roku. Zostały one zrealizowane w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Obydwie konstrukcje to obiekty wybudowane od podstaw w formule Innowacyjnych Dworców Systemowych. Są to dworce typowe, posiadające prostą i nowoczesną bryłę, w której dominantą architektoniczną jest wieża zegarowa. Składają się one z części pasażerskiej (poczekalnia, toalety) i handlowej połączonej wiatą, pod którą zlokalizowano również stojaki rowerowe wraz ze stacją naprawy rowerów. Oprócz nowoczesnej i  minimalistycznej bryły nowych dworców, uwagę zwracają wielkopowierzchniowe przeszklenia elewacji w obrębie poczekalni i przestrzeni handlowej. Umożliwiają one maksymalne wykorzystanie światła dziennego oraz są zgodne ze współczesnymi trendami w architekturze.

Nowy dworzec - Biskupice Wielkopolskie. Fot. PKP S.A.
- Dworce Pobiedziska Letnisko i Biskupice Wielkopolskie to pierwsze nowoczesne obiekty wybudowane od podstaw w formule Innowacyjnych Dworców Systemowych w województwie wielkopolskim oraz odpowiednio 3. i 4. inwestycja, którą kończymy w tej części Polski. Jestem przekonany, że będą one dobrze służyć podróżnym - mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP  S.A.

- Dzisiaj, podczas otwarcia nowych dworców Pobiedziska Letnisko i Biskupice Wielkopolskie możemy się przekonać, że środki unijne z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko wspierają nie tylko projekty kolejowe o znaczeniu regionalnym lub krajowym, ale przyczyniają się również do powstawania nowych i modernizacji starszych obiektów infrastruktury kolejowej o zasięgu lokalnym - mówi Joanna Lech, dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Wnętrze dworca - Pobiedziska Letnisko. Fot. PKP S.A.

Nowe dworce są również przyjazne wszystkim grupom podróżnych. Już na etapie projektowania wyeliminowano w nich wszystkie potencjalne bariery architektoniczne, a także wprowadzono szereg usprawnień ułatwiających korzystanie z nich osobom o ograniczonej sprawności ruchowej. Wśród nich warto wymienić m.in. oznakowanie w alfabecie Braille`a, ścieżki prowadzące, mapy dotykowe czy zastosowanie kontrastowej kolorystyki wnętrz, ułatwiającej orientację w przestrzeni osobom niedowidzącym. Duży nacisk przy projektowaniu nowych budynków położono również na dostępność informacji o pociągach. Stąd oprócz tradycyjnych rozkładów jazdy, w przestrzeni Innowacyjnych Dworców Systemowych znajdziemy elektroniczne tablice przyjazdów i  odjazdów pociągów oraz nowoczesny system informacji głosowej.

Fot. PKP S.A.

Przy budowie nowych dworców Pobiedziska Letnisko i Biskupice Wielkopolskie postawiono również na  ekologię i bezpieczeństwo. Na dachu każdego z nich zamontowano panele fotowoltaiczne o  łącznej mocy 3 kWp, które wytworzą około 2700 kWh energii, co przyczyni się do redukcji emisji dwutlenku węgla o 2500 kg/rok (na każdym z dworców). To mniej więcej tyle dwutlenku węgla, ile  przez cały rok pochłania około 500 drzew sporych rozmiarów. Z kolei oświetlenie dworców i ich otoczenia zrealizowano z wykorzystaniem energooszczędnych źródeł światła (LED) sterowanych za  pomocą czujników obecności współpracujących z sensorami natężenia światła. Na podobnej zasadzie funkcjonują klimatyzacja i ogrzewanie budynków (pompy ciepła). Natomiast nad pracą wszystkich urządzeń i instalacji nadzór sprawuje system BMS (Building Management System). Jego zadaniem jest m.in. optymalizacja zużycia energii elektrycznej, cieplnej oraz wody. O  bezpieczeństwo budynków, ich otoczenia oraz podróżnych dbają nowoczesne systemy monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowe.

Wnętrze dworca Biskupice Wielkopolskie. Fot. PKP S.A.

Dzięki zakończonym inwestycjom w całkowicie nowy sposób zaaranżowano bezpośrednie otoczenie dworców. Ułożono przy nich nowe nawierzchnie z wkomponowanymi w nie ścieżkami prowadzącymi dla osób niewidomych i niedowidzących, zamontowano elementy małej architektury, a także uporządkowano zieleń.

Łączny koszt budowy nowych dworców Pobiedziska Letnisko oraz Biskupice Wielkopolskie to odpowiednio koszt prawie 4,7 mln złotych oraz 4,5 mln złotych. Wykonawcą inwestycji, realizowanych w formule „Projektuj i buduj”, było  konsorcjum firm Heli Factor sp. z o.o. i  Merx  sp.  z  o.o.