Kolejne prace na stacji Warszawa Zachodnia wymuszają zmiany w dostępie pasażerów do peronów

Kolejne prace na stacji Warszawa Zachodnia wymuszają zmiany w dostępie pasażerów do peronów

30 czerwca 2021 | Źródło: PKP PLK
PODZIEL SIĘ

Na stacji Warszawa Zachodnia rozpoczęła się budowa dużego zadaszenia ośmiu peronów. Powstaje szerokie przejście podziemne. Od 1 lipca będzie budowa nowego toru. Czasowo zmieni się dojście od strony Al. Prymasa Tysiąclecia. Pasażerowie mają zapewniony bezpieczny dostęp do pociągów. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. za ok. 2 mld zł netto zwiększają możliwości stacji. Projekt współfinansowany jest ze środków unijnych POIiŚ.

Konstrukcja nowego zadaszenia na stacji Warszawa Zachodnia. Fot. Karol Jakubowski / PKP PLK

Na stacji kontynuowane są prace we wszystkich branżach. Nowe duże zadaszenie o długości 200 metrów i szerokości 150 metrów przykryje 8 peronów stacji Warszawa Zachodnia. Rozpoczął się montaż pierwszych konstrukcji wsporczych. Dach będzie położony na 60 słupach w kształcie litery V lub X.

Budowane są trzy nowe perony od ul. Tunelowej. Powstaje równocześnie nowy tunel, w którym docelowo zostanie zlokalizowane szerokie przejście z infrastrukturą dworcową oraz konstrukcja przyszłego tunelu tramwajowego. Ściany szczelinowe o głębokości 26 metrów stanowią konstrukcję posadowienia i ścian obiektu. Teraz prace skupiają się na budowie płyty stropowej tunelu. Następnie rozpocznie się wybieranie ziemi – to realizacja prac metodą podstropową. Wznoszony jest budynek potrzebny do obsługi stacji. Roboty obejmują także remont wiaduktu kolejowego nad al. Prymasa Tysiąclecia.

Kładka nad torami zapewni połączenie Ochoty i Woli. Nowy trakt pieszy zostanie udostępniony podróżnym we wrześniu br. Konstrukcja już jest na podporach i budowane są schody.

Ze stacji Warszawa Zachodnia – zgodnie z przyjętym rozkładem jazdy, kursują pociągi. Podróżni korzystają z połączeń dalekobieżnych i regionalnych. Są oznaczenia i tablice informacyjne oraz komunikaty głosowe dotyczące obsługi i komunikacji na peronach.

Infografika PKP / PLK

Zamiany w dojściu na perony od strony Al. Prymasa Tysiąclecia

1 lipca rozpocznie się odbudowa wcześniej zdemontowanego toru przy linii obwodowej. Łączy się to z kolejnym etapem robót przy przedłużeniu tunelu do peronu numer 8.

Na 19 dni zmieni się dojście od Al. Prymasa Tysiąclecia na perony. Przejście wyznaczono kładką przy ul. Prądzyńskiego, wyposażoną w windy. Trasa została przez wykonawcę odpowiednio oznakowana.

Zamiany organizacji ruchu drogowego w Al. Prymasa Tysiąclecia

W nocy z 1 na 2 lipca przewidziano zmianę organizacji ruchu w Al. Prymasa Tysiąclecia w związku z kolejnym etapem remontu wiaduktu kolejowego. Zostanie zamknięta zachodnia część tunelu, a kierowcy jadący od strony ul. Kasprzaka w stronę Al. Jerozolimskich będą korzystać z przejazdu wyremontowaną środkową nawą obiektu.

Warszawa Zachodnia zmienia oblicze

Na nowej Warszawie Zachodniej będą zadaszone perony, ruchome schody, windy, system informacji oraz szerokie przejścia. Łatwiejsze będzie łączenie podróży w aglomeracji oraz dalekobieżnych z komunikacją miejską. Zarządzanie ruchem kolejowym na Warszawskim Węźle Kolejowym zapewnią nowoczesne urządzenia i systemy komputerowe.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują za ok. 2 mld zł netto  projekt „Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia - Warszawa Zachodnia”. Projekt ubiega się o współfinansowanie przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zakończenie inwestycji planowane jest w 2023 r.