Zmodernizowany autobus szynowy SA108-010 już po odbiorach technicznych i jazdach próbnych

Zmodernizowany autobus szynowy SA108-010 już po odbiorach technicznych i jazdach próbnych

02 lipca 2021 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

W kwietniu br. podczas wizyty w firmie Seluch Polska Sp. z o.o., która prowadzi swoją działalność między innymi w jednej z hal przynależących kiedyś do Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego w Opolu, przy okazji sporządzania materiału o modernizowanych tamże pojazdach silnikowych Alstom Coradia Lint 41 DMU przeznaczonych dla szwedzkiego operatora Inlandsbanan, nasz reporter Adam Kupniewski zapoznany został również z realizowanym tam projektem naprawy autobusu szynowego SA108-010 będącego własnością Województwa Wielkopolskiego. Obecnie pojazd ten już po ubiegłotygodniowych odbiorach technicznych i jazdach próbnych gotowy jest do transportu do eksploatujących go Kolei Wielkopolskich.

Zapraszamy do galerii zdjęć zmodernizowanego SA108-010 wykonanych przez Adama Kupniewskiego.

Fot. Adam Kupniewski / Kurier Kolejowy

25 czerwca 2020 roku w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu została podpisana umowa przez Województwo Wielkopolskie i konsorcjum Public Transport Service oraz Seluch Dariusz Selka dotycząca wykonania naprawy z poziomu P5 utrzymania  wraz z modernizacją autobusu szynowego  SA108-010.

Zamówienie oprócz modernizacji obejmowało również:

  • udzielenie gwarancji na pojazd, oprogramowanie oraz dokumentację techniczną;
  • opracowanie i przekazanie dokumentacji technicznej oraz udzielenie licencji na dokumentację techniczną i oprogramowanie.
Końcowe prace modernizacyjne SA108-010 w kwietniu 2021r. Fot. Adam Kupniewski / Kurier Kolejowy

 

Końcowe prace modernizacyjne SA108-010 w kwietniu 2021r. Fot. Adam Kupniewski / Kurier Kolejowy

 

Zamawiający wymagał, aby czynności P5 i prace modernizacyjne zostały wykonane zgodnie z dokumentacją systemu utrzymania dwuczłonowego autobusu szynowego typu 215M serii SA108 nr KW 215M 0130-1. Wartość umowy to  4 399 850,00 zł netto. Termin realizacji umowy został ustalony do 380 dni kalendarzowych, licząc od dnia podpisania umowy.

To kolejna naprawa SA108, które konsorcjum PTS i Seluch wykonuje na rzecz Województwa Wielkopolskiego. Pierwsza umowa na przeglądy SA108 na rzecz UMWW była podpisana w listopadzie 2019 roku.

Zmodernizowany SA 108-010 gotowy do transportu do Kolei Wielkopolskich. Fot. Adam Kupniewski / Kurier Kolejowy

 

Fot. Adam Kupniewski / Kurier Kolejowy

 

Autobus szynowy SA108-010  powstały w 2006 roku jest ostatnim wyprodukowanym przez Poznańskie Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego pojazdem z rodziny Regio Tramp.

W 2019 roku Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego przeprowadził przetarg na modernizacją SA108-010, jednak ze względu na to, że jedyna oferta przekroczyła planowany budżet, do modernizacji nie doszło. W lutym 2020 przetarg został ponowiony i złożono w nim 3 oferty. Modernizacja obejmowała  m.in. wymianę foteli pasażerskich, monitoring, informację pasażerską, zasilanie zewnętrzne 230V, zasilanie drugiego członu, rolety dla pasażerów, odseparowanie układu ogrzewania od układu wydechowego, oświetlenie i śmietniczki

Wnętrze zmodernizowanego SA108-010. Fot. Adam Kupniewski / Kurier Kolejowy

 

Jak poinformował portal przedstawiciel PTS  w zakładzie Autobus szynowy  SA108-010 został w pierwszej kolejności całkowicie rozebrany. Zakres naprawy był tak głęboki, iż pojazd zyskał całkowicie nowe poszycie wykonane z aluminium. Wszystkie kluczowe podzespoły pojazdu, w szczególności powerpack, wózki, zestawy kołowe, przekładnie, układ hamulcowy zostały zdemontowane a następnie wysłane do naprawy do poszczególnych partnerów handlowych konsorcjum.

Kabina maszynisty zmodernizowanego SA108-010. Fot. Adam Kupniewski / Kurier Kolejowy

 

W lutym 2021 roku Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego podpisał z konsorcjum firm SELUCH i Public Transport Service kolejną umowę, tym razem na wykonanie czynności czwartego poziomu utrzymania dla autobusu szynowego SA108-008. Wykonawca został wybrany w trybie z wolnej ręki. Wartość umowy to 2 050 000.00 PLN netto. Trwają obecnie prace związane ze zleconą naprawą.

Naprawa z poziomu P4 SA108-008. Fot. Adam Kupniewski / Kurier Kolejowy

 

Naprawa z poziomu P4 SA108-008. Fot. Adam Kupniewski / Kurier Kolejowy