W Garbcach pod Wrocławiem (Gmina Żmigród) własnie trwa uroczystość otwarcia największego w Europie magazynu energii trakcyjnej dla sektora kolejowego. Magazyn energii w Garbcach to inwestycja zrealizowana przez spółkę PKP Energetyka we współpracy technologicznej z Uniwersytetem Zielonogórskim, wykonana przez konsorcjum polskich firm. PKP Energetyka chce w ten sposób wyeliminować uciążliwe skoki napięcia, związane z obsługą pociągów na linii kolejowej z Wrocławia do Poznania.
W podstacji trakcyjnej w Garbcach zamontowane zostały baterie kumulujące energię w czasie, gdy pociągi nie przejeżdżają. Zastosowana jest jedna z najnowocześniejszych technologii magazynowania energii - technologia litowo-jonowa, taka, jaką mamy w swoich telefonach komórkowych.
Magazyn może zapewnić awaryjne zasilanie sieci trakcyjnej, ale również może pełnić funkcję autonomicznej podstacji trakcyjnej lub kabiny sekcyjnej.

Urządzenie może zasilać sieć trakcyjną z wykorzystaniem innych źródeł niż sieć energetyki zawodowej – takich jak agregaty czy źródła odnawialne, a efektywność zasilania można poprawić poprzez funkcję rekuperacji. Istnieje nawet możliwość podłączenia punktów ładowania samochodów elektrycznych.
Instalacja została umieszczona w czterech kontenerach o pojemności całkowitej 1880 kWh i pojemności użytkowej 1500 kWh. Napięcie nominalne każdego kontenera bateryjnego wynosi 3922 V, a jego pojemność wynosi 470 kWh.
W instalacji zastosowano system BMS, który monitoruje pracę ogniw, a całość jest zarządzana poprzez system SCADA. Zintegrowanie magazynu z siecią trakcyjną następuje za pośrednictwem modułów certyfikowanego pola zasilacza 3 kV DC.
Na miejscu przebywa nasz reporter Adam Kupniewski, wkrótce zamieścimy galerię zdjęć z uroczystego otwarcia obiektu.