Deutsche Bahn rozpoczyna budowę nowej stacji kolejowej Hamburg-Altona

Deutsche Bahn rozpoczyna budowę nowej stacji kolejowej Hamburg-Altona

06 lipca 2021 | Źródło: Deutsche Bahn
PODZIEL SIĘ

Podróżni w Hamburgu-Altonie zyskają nowy dworzec kolejowy dla pociągów dalekobieżnych i regionalnych. Dyrektor DB Infrastructure Ronald Pofalla, parlamentarny sekretarz stanu w Federalnym Ministerstwie Transportu i Infrastruktury Cyfrowej Enak Ferlemann oraz pierwszy burmistrz Hamburga Peter Tschentscher wydali zezwolenia na budowę.

Grafika: Deutsche Bahn

Nowa stacja Altona zapewni pasażerom większy i lepszy zakres usług, od 2027 roku będzie się na niej zatrzymywać 380 pociągów dziennie, czyli o 25 procent więcej niż obecnie. Ponadto połączenia będą szybsze, ponieważ nowa stacja przelotowa, w przeciwieństwie do obecnej stacji końcowej, pozwoli na znaczną oszczędność czasu, a tym samym na bardziej punktualne pociągi. DB, rząd federalny i miasto zainwestują w nowy budynek dworca w sumie 548 milionów euro. Na płycie postojowej torów, która w przyszłości nie będzie już potrzebna, dzięki przeniesieniu stacji powstanie miejsce na nowy kwartał miejski z 1900 mieszkaniami i pięciohektarowym terenem zielonym.

(oznaczony czerwonym kolorem)  Po przeniesieniu stacji postojowej powstaje Nowy Kwartał Miejski Altona
z miejcem na 1900 apartamentów dla 3800 mieszkańców.
(oznaczony jasno żółtym kolrem) - pierwszy etap budowy obejmuje powstanie 1613 apartamentów dla  2600 mieszkańców.
Źródło: Deutsche Bahn
 

 

Nowy dworzec Altona powstaje na miejscu dotychczasowego dworca S-Bahn Diebsteich, który zostanie zintegrowany z nowym obiektem. Stacja składa się będzie z trzech peronów z sześcioma torami dla pociągów lokalnych i dalekobieżnych oraz jednego peronu z dwoma torami dla pociągów podmiejskich. Pasażerowie będą mogli korzystać z krótkich odcinków przesiadkowych na całkowicie pozbawionym barier dworcu. Dodatkowy komfort zapewnią liczne miejsca do siedzenia oraz zaplecze handlowe i gastronomiczne. DB poprawi również dostępność informacji przekazywanych pasażerom. Cecha szczególna to - "nowy" dworzec będzie miał zielony dach, po którym będzie można chodzić. Wolne i Hanzeatyckie Miasto Hamburg tworzy na nowym dworcu przestrzeń dla hoteli i biur w dwóch wolnostojących budynkach o wysokości 58 i 76 metrów. Częścią tego projektu jest również wielopoziomowy parking z miejscem dla 300 samochodów i 600 rowerów. Również cztery linie autobusowe od samego początku włączą nowy dworzec w istniejącą sieć komunikacyjną.

Nowy dworzec kolejowy Hamburg Altona,. Grafika: Deutsche Bahn

 

Dzięki pakietowi ochrony przed hałasem dla mieszkańców, obejmującemu około 2,6 km ekranów akustycznych, izolowane okna i tzw. tłumiki szynowe, które redukują hałas jazdy pociągów, nowy dworzec będzie również cichszy.

Dworzec końcowy Hamburg-Altona pozostanie jako stacja kolei miejskiej S-Bahn.

Dyrektor DB Infrastructure Ronald Pofalla powiedział - "Więcej połączeń, bardziej punktualne pociągi i lepsza jakość życia w okolicy stacji - to właśnie oznacza nowa stacja Altona. Jednocześnie jest to ważny element układanki dla Deutschlandtakt. Dla naszych pasażerów budujemy nowoczesny dworzec z krótkimi odległościami przesiadkowymi, oczywiście bez barier. Atrakcyjne stacje sprawią, że jeszcze więcej osób przesiądzie się do przyjaznego dla środowiska pociągu. W ten sposób przyczyniamy się do rozwoju mobilności i zmian klimatycznych."